Boklördag#2: Tidningarna som är som knark

Jag har aldrig varit någon tidningsläsare av rang. Ofta har jag föredragit att fokusera på romanläsning (och bloggar) och det har tagit upp tillräckligt med tid. Men nu har jag läst Filter och blev positivt överraskad. Jag gillar hur de liksom drar ut på reportage och intervjuer, till den grad att man nästan hajar till. Man är ju van vid att alltid tänka: Åh, kunde de inte ha gjort den här texten lite längre. Och här får man alltså det behovet tillfredsställt. En annan sak jag reagerade på är att saker som man egentligen är helt ointresserad av kan bli intressanta i Filter-format. Den tidningen kommer jag garanterat tillbaka till.

Sedan har vi den magiska ViLäser som jag tror jag äger varje nummer av, åtminstone nästan. Det är en tidning jag alltid tar mig en lång stund för att läsa, och läser nästan varje ord i hela tidningen. Ofta funderar jag på en prenumeration men sedan hinner månadens pengar ta slut så det blir att jag köper lösnummer istället.

Nu när jag börjat skriva i Nya Upplagan och Tidningen Kulturen så läser jag även de tidningarna andaktsfullt. Och nyligen var jag på Stadsbibblans Tidningsbibliotek och läste Folket i bild, Clarté och några andra. Att jag inte upptäckt grejen med tidningar tidigare är ett under i sig, kan man tycka, men nu är det gjort i alla fall.

Dock är höjdpunkten DN. Att sätta sig med en stor kopp kaffe och ta sig tid att läsa allt som verkar intressant i en dagstidning slår det mesta. Ofta blir det att jag inte har tid att läsa på vardagarna och därför har läsa-ikapp-sessioner då jag ägnar flera timmar åt att läsa allt det jag missat under veckans gång.

Vilka tidningar läser ni?

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback