Bokbloggarmöte 2: Enligt O

Nu fortsätter min grej med bokbloggarmöten. Först ut var Bokbabbel. Idag följer en intervju med Enligt O-Linda:

Hej Enligt O, förr känd som Lilla O! Du är väldigt aktiv i din blogg med många utmaningar och läsrelaterade projekt. Varifrån får du din inspiration och energi till detta? Tröttnar du någonsin på att bokblogga?
Nej, egentligen inte. Möjligen är det trögare ibland, men jag har aldrig funderat på att sluta blogga om böcker. Däremot blev jag trött på att skriva om andra ämnen, därav dumpandet av Lilla O i somras.
Hur jobbar du för att fortsätta sprida ut din blogg - har du några knep för den som vill få sin blogg att växa?
Jag har registrerat bloggen på diverse sajter som t. ex bloggportalen.se men mest trafik får jag från bokbloggar.nu, samt från andra bokbloggar. Att vara aktiv bloggare betyder för mig att jag publicerar minst ett inlägg varje dag, läser och kommenterar i andra bokbloggar, samt länkar ofta och gärna till andras intressanta inlägg. Jag har också en facebooksida som ger lite trafik och har kopplat bloggen till twitter. Många bäcker små! Antalet läsare är inte det viktigaste, det roligaste är faktiskt kommentarerna, speciellt när det uppstår diskussioner i kommentarsfältet. Bokbloggare är så trevliga att det oftast blir lugna och roliga diskussioner.

Om jag har förstått det hela rätt så jobbar du som lärare i vanliga fall. Hur påverkar det ditt bokbloggande? Känner dina elever till att du har en bokblogg?
Mina elever fick faktiskt veta rätt nyss, för någon månad sedan bara. Det har inte blivit av och jag tror ärligt talat inte att det är så intresserade av att läsa vad jag skriver. Några kollegor vet dock om det, men jag har överlag varit rätt dålig på att tala om för folk jag känner att jag bloggar.

Har du något läsprojekt du ser fram emot i sommar?
Mest ska jag läsa ur hyllan, men tanken är också att läsa tänkbara nobelpristagare och tyskspråkig litteratur inför höstens begivenheter (dvs bokmässan, Ord och inga visors kommentar).

Till Bokbabbel ställde jag frågan om hur hon hanterar lässtress (alltså recensionsexemplar strömmar in, högarna blir större och större). Det vill jag även fråga dig. Har du drabbats av lässtress och vad gör du om den dyker upp?
Jag har släppt lässtressen ganska bra. Jag har också blivit bättre på att tacka nej till recensionsexemplar som jag egentligen inte vill läsa. Stressad blir jag bara om jag läser för att jag borde och inte för att jag vill. Positiv stress kan det dock bli när recensionsböcker jag vill skriva om har recensionsdag eller när en biblioteksbok måste lämnas tillbaka, men det är inte samma sak.

Vilken är den bästa boken du har läst hittills i år?
Oj, det är alltid svårt att välja en, men Igelkottens elegans av Muriel Barbery är definitivt en av de bästa. Jag har tokhyllat henne i bloggen väldigt ofta de senaste månaderna.

Vad brukar få dig att gilla en bok – är språket viktigast eller handlingen (eller något annat)?
Språket är viktigt för mig. Jag är en riktig språknörd. Det är också viktigt att jag engageras i personerna, men det är egentligen inte viktigt att det händer så mycket. Det beror så klart på genren, i en deckare är det viktigt att det händer en del och att det inte finns några lösa trådar.

Vad gör du när du inte läser?
Mycket dator, en del familj då jag har små barn, gärna träff med vänner. Jag försöker också bli bättre på att bara vara. Kosta på mig att slappa och slöa, men visst är det skönt att då ha en bok att ägna sig åt.

Hur ser du på bokbloggar vs. tidningar – läser du själv helst recensioner i tidningar eller bokbloggar, tror du att det ena kommer konkurrera ut det andra etc?
Jag tycker att både tidningar och bokbloggar fyller en funktion. Just recensioner läser jag oftare i bokbloggar, men tidningarnas fördel är de mer djuplodande reportagen. De bloggar jag gillar mest publicerar dock mycket annat än rena recensioner.

Du läser ju även poesi, vilken diktsamling vill du rekommendera och varför?
Jag läser mycket lyrik, men är en riktig periodare. Idag har jag lånat en hel hög diktsamlingar. Om man är ovan vid att läsa lyrik tycker jag man ska satsa på något mer vardagligt och skulle rekommendera Fredrik Lindströms båda diktsamlingar Jag är en sån som bara vill ligga med dig och Evolutionen och jag kommer inte överens. Smarta, underfundiga och med hög igenkänningsfaktor. Annars är Vizma Belševica, en lettisk poet, min största favorit.

Och så slutar jag med att fråga – vilken bokblogg vill du helst tipsa om förutom din egen?
Men så får du inte fråga. Det finns många bra bloggar som fyller olika funktioner för mig. Det får bli en trio: Lyrans Noblesser, Fiktiviteter och Om böcker som jag hunnit läsa. Tre ganska olika bloggar, med det gemensamt att de är både personliga och välskrivna.

Det kommer fler bokbloggarmöten, var så säkra på det! Men nu ska jag fortsätta skriva på terminens sista inlämning (därav frånvaron här senaste tiden) och ikväll blir det Converse-prydd bokbloggarträff i Stockholm!

Kommentarer
Postat av: enligt O

Vad konstigt det känns att läsa om sig själv och roligt förstås. Hoppas att ni hade det superroligt igår!

Postat av: Paperback Lover

Fin intervju!

2011-06-01 @ 09:31:32
URL: http://paperbacklover.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

enligt O: Det kan jag tänka mig. :D Ja, det var skitkul. Vi ska göra det till en årlig tradition så nästa år får du komma. Om inte annat ses vi på bokmässan. :)



Paperback: Kul att du tycker så!

2011-06-01 @ 19:02:30
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Caroline

Jag gillar din blogg och därför länkar jag från min blogg till dig. :-)

2011-06-01 @ 23:23:41
URL: http://www.bokberoende.com
Postat av: Bokbabbel

Trevligt när intervjuerna fortsätter, synd bara att man inte fick svar på exakt hur Enligt O bär sig åt för att vara en sådan bloggmaskin och dessutom läsa mer än någon annan i bokbloggosfären ;)

2011-06-03 @ 12:03:09
URL: http://bokbabbel.blogspot.com

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback