Microslavar av Douglas Coupland



Ovanligt ambitiös till sinnes kände jag mig faktiskt tvungen att scanna in den här framsidan - den är ju så snygg! Därför fick den också bli i ovanligt stor bildstorlek, så att ni kan njuta av den i sin helhet. Och framsidan trogen så innehåller även boken (som många av Couplands böcker) en hel del varumärkesnamedropping.

Microslavar skrevs i mitten på 90-talet, och det märks. När den kom ut var den antagligen väldigt high-tech med sina termer, cd-romsnack och multimedia-fenomen. Multimedia, liksom, bara det ordet gör mig lite nostalgisk. Internet skulle ta över världen och målet var att alla människor (i västvärlden förmodar jag att man menade) skulle ha en egen persondator i hemmet. En dröm som då nästan var en utopi och som idag ju är mer än uppfyllt.

Microslavar är en nördarnas bibel. Men boken innehåller så mycket mer än bara så. Förutom de couplandska sidorna där ord upprepas gång på gång (pengar pengar pengar pengar pengar pengar osv), så innehåller boken även en hel del filosofiska tankar om mänskligt och datoriskt minne, om livet och framtiden, kärlek och annat. VI följer en av microslavarna, som alltså är anställd hos Microsoft i mitten av 90-talet. Hans arbete är hans liv, Bill (gates) är hans gud och datorn nog hans absolut bästa vän.

Sedan kommer kärleken och då ställs allt lite på ända. Och erbjudandet om ett nytt jobb i Kalifornien, på ett nystartat spelföretag med många framtidsambitioner. Boken innehåller mycket nörderier, en hel del skratt men också något som får mig att relatera till karaktärerna och känna med vissa av dem. Det här var riktigt rolig läsning, från en tid då internet skrevs med stor begynnelsebokstav och då nördarna blev, som det skrivs i boken, de med makt. De som plötsligt kunde styra människors vanor och smak.

Läs den och ge bort den i present med tanke på den fina framsidan också (finns säkert att hitta på
bokborsen.se eller antikvariat.net. Där hittade jag min).

Tidigare av Coupland har jag läst en hel del böcker och tyckt såhär: Hej Nostradamus! Jpod och Alla familjer är psykotiska (hittar inte vad jag skrev om den, men minns den som helt okej och väldigt galen).

Vilka är era Coupland-favoriter?

Kommentarer
Postat av: Magix

Jag har aldrig läst Coupland men däremot fingrat på jPod några gånger. Men nu skrev du ju så entusiastiskt om Hej, Nostradamus att jag kanske borde testa den i stället?

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Magix: Om du läser det jag skrev om jpod så beskriver jag hur coupland liksom har två olika typer av böcker: den allvarligare och den galna eller vad man ska kalla det. Testa en av varje tycker jag. Läs Hej Nostradamus! och jPod som ett coupland-tema, och avgör därifrån om du vill läsa mer eller ej. Själv har jag redan många fler coupland som väntar i hyllorna. :) har hört att "girlfriend in a coma" ska vara skitbra också men vågar inte uttala mig innan läsning.

2009-08-11 @ 19:12:40
Postat av: Lilla O

Har inte heller läst Coupland, Girlfriend in a coma är en favoritlåt så jag kanske ska satsa på den. Någon urvalsmetod ska man ju ha...

2009-08-11 @ 23:01:25
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Lilla O: Ja, börja med den. Har som sagt inte läst den men hört att den ska vara toppen. Annars rekommenderar jag dig att börja med "Hej nostradamus".

2009-08-13 @ 20:05:05
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Mina absoluta favoriter är nog "Microslavar" och "Livet efter gud". Men det är svårt att välja, Coupland har varit en stor favorit för mig ända sedan 96.

2009-08-17 @ 23:14:42
URL: http://bokstavlarna.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Anna S (Bokstävlarna): Åh, jag beställde nyligen livet efter gud på engelska efter att ha letat efter den länge, länge på svenska. Coupland är verkligen bra, som du säger. Hoppas att han inte slutar skriva på länge än!

2009-08-23 @ 21:26:46

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback