I love Babel




Väldigt många intelligenta människor.

Såg ni Babel igår? Jag tycker verkligen att det är ett helt underbart program. En timmes vältrande i litteratur. Det är kul att Bob Hansson är med förstås, men också lite tråkigt att han fjantar sig så. Bob, du kan ju bättre! Å andra sidan tror jag att det hela är ett drivande med att kungahuset ens frågade poeter om att skriva dikter till dem. Annars sitter jag som klistrad framför svtplay och suger i mig varenda ord.

Igår var Karl-Ove Knausgård där och pratade om sin 3000 sidor långa självbiografi, Min kamp, som jag absolut ska läsa när den kommer på svenska. Projektet ges ut i 6 delar så man behöver inte känna någon press av att få en tegelsten i knät. Det var riktigt intressant att höra honom prata. Dessutom var det högkvalitativt halvbråk mellan en kulturjournalist och Stig Larsson (utan e i Stig). Han var en riktig suris och jag fick lite känslan av att han medvetet ville bygga på myten om sig själv som svår, lite otrevlig och på-krigsstigen-författare. Men vem vet, han kanske bara är sådan av naturen. Av honom har jag läst Nyår, som jag tyckte
såhär illa om.

Men vad var det Daniel Sjölin nämnde om att han har slutat skriva böcker? Jag tänkte bara: Men nej! Är detta något jag har missat? Det är alltid tråkigt när intressanta författare lägger pennan på hyllan. Vet ni något om detta?

Andra godbitar under Babel-säsongen hittills är intervjun med Maja Lundgren och den med Sara Stridsberg. Men det är väl inte särskilt förvånande för någon att jag skulle nämna just de inslagen. Jag tycker om allt egentligen - Fredrik Lindström-intervju var också intressant, likaså den med Henning Mankell och Jan Guillou. Se alla avsnitt här!

Kommentarer
Postat av: Elin

jag tycker också så mycket om Babel! Det är inte många program som verkligen låter litteraturen ta plats. Och Daniel Sjölin är underbar, han verkar vara driven av ett sådan nyfikenhet och ett sådant engagemang! Läste att han tyckte det var viktigare att leva – och umgås med sin familj – än att skriva. Och att kunna försörja den. Läste också att han tyckte att recensenterna missförstod vad hans Världens sista roman egentligen handlade om...

2010-04-16 @ 10:29:38
Postat av: gustav

Tycker det är härligt att Babel nu fått en hel timme till förfogande. Men jag håller med om att Bob Hansson-inslagen bara är flamsiga, de brukar jag spola förbi. Hoppade även över Guillo-Mankell, det kändes alldeles för grabbigt. Tyckte att Lundgren var lite pretto, blir lite less på författare alltid ska vara så svåra och vägra prata om sin litteratur, annars var den intervjun intressant. Har inte sett senaste avsnittet, ska göra snarast!

2010-04-16 @ 14:04:00
Postat av: Dolly

Den här veckans program var det första för den här säsongen som jag verkligen lyssnade uppmärksamt på hela programmet. Jag gillar Babel, men jag tror att de tar ett tag innan de kommer in i det att göra heltimmes-avsnitt, hittills har det, tycker jag, varit en del omotiverat utdragna intervjuer och inslag. Som tidigare nämnda Bob Hansson-inslag, de känns flamsiga och som att de jobbat lite för mycket på den idéen, programutfyllnad helt enkelt. Det hade räckt med ett eller ett par inslag...



Men på det stora hela ÄLSKAR jag Babel :) Och igår var det som sagt särskilt intressant. Patricia Highsmith är en författare jag hört talas om men inte läst, men efter deras reportage är jag lite sugen på att bekanta mig med henne.

Postat av: MJ

Det är synd att Babel blivit ett tv-program som påminner om tidningen Vi-Läser; alltså ett slags litteraturens café-program där författaren ägnas mer utrymme än litteraturen.

När programmet utökats till en timme borde man kunna ägna åtminstone 15 minuter åt att diskutera en aktuell bok. Daniel Sjölin skulle passa utmärkt i ett sådant samtal. Tillsammans med två andra personer t.ex. Garbriella Håkansson och Mats Gellerfelt. Fördjupande och folkbildande på samma gång. Det är märkligt att se hur kommersiella TV4 litar mer till litteraturens kraft än vad SVT gör. Malou von Sivers bjöd in intressanta personer (förläggare forskare, bloggare etc) till hennes bokklubb för ett samtal om Sara Stridsbergs nya roman "Darling river" för ett tag sedan. Samtalet blev riktigt intressant och bra. Jag hoppas att SVT:s Babel tonar ner författaren och sätter fokus på litteraturen i fortsättningen.

2010-04-17 @ 09:32:02
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Elin: Jag håller med om att det underbara är att de verkligen låter litteraturen ta plats. Och Daniel Sjölin är skitbra som programledare. Trots de legitima förklaringarna så tycker jag ändå det är tråkigt att han har slutat skriva faktiskt. Familjen kan man förstå men att sluta skriva för att recensenterna har missförstått hans roman känns väldigt trist.



gustav: Ja, Lundgren höll iofs lite väl hårt i att inte vilja prata om sin bok men hon gör väl en grej av "författarmyten" också. Jag tycker för mkt om Bob Hansson för att klara av att spela förbi honom men flamsigt är precis vad det är. Det känns som att resten av programmen ligger på en så hög och intelligent nivå och som att de har slängt in läsa-poesi-på-torg-grejen mest för att det ska bli lite mer lättuggat. Hellre hade jag hört en intervju med Bob Hansson varje gång hans inslag kommer. Har du sett nya avsnittet än? :)



Dolly: Jag håller helt med om att Bob Hansson känns som utfyllnad. Dessutom märks de verkligen att de har bestämt exakt vad som ska sägas ibland och då känns det inte riktigt naturligt. Vilka intervjuer tycker du känns utdragna? Patricia Highsmith-inslaget spolade jag faktiskt förbi eftersom jag inte tyckte det kändes så intressant. Men det är kul om de lyckas få folk sugna på att bekanta sig med nya författare, det har jag också varit med om ngra ggr efter att ha sett programmet!



MJ: Jag såg samtalet om Darling river och håller med om att det var intressant, men alldeles för kort! Jag förstår din poäng med att de borde ägna mer tid åt enskilda böcker, samtidigt som jag inte håller med om att programmet ska vara folkbildande. Men det vore kul om alla intervjugäster fick ge fler boktips tycker jag. Det säger så mkt om författaren också, vilken bok de väljer att tipsa om.

2010-04-21 @ 07:54:00
Postat av: Jenny

Hej Jessica, vilken rolig blogg du har! Mailar dig gärna en översikt av vår sommar- och höstutgivning på Piratförlaget. Vore kul att ha kontakt. Mvh, Jenny

2010-04-26 @ 11:37:47
Postat av: my

Ja, Daniel Sjölin vidhåller att han inte vill skriva fler böcker, eftersom han tycker att förlagen behandlar sina författare oerhört illa och nedlåtande. Ett jävla slit som dessutom inte går att leva på. Han säger sig vara oerhört nöjd med sitt programledarjobb. (Träffade honom på ett litteraturseminarium där han berättade detta).

PS Visst var det ett genidrag att låta Bob Hund flankeras av den alltid lika underhållande Stig Larsson.


Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback