Liten bokrapport (Ivar Lo, hemtenta, Bukowski)



Tänk att dessa två kan kombineras i ett liv! Patsy och dygdig läserska i ett.



Helgen har varit full av födelsedagskalas-i-efterskott, baksmälla och annat. Och idag har jag suttit med hemtentan i svensk mellankrigslitteratur precis hela dagen. Det är riktigt intressant. Jag har skrivit om hur Feberboken (som jag skrev
såhär om) och Kungsgatan (Ivar Lo-Johanssons) moderniserade den svenska romanen. Kungsgatan har jag bara läst utdrag ur, men den verkar rätt intressant. Samtidigt är den ju en slags sedelärande bok och sådana känns så hopplöst ålderdomliga. Man ska läsa Kungsgatan och bland annat lära sig att Stockholm inte är nyttigt för unga bondtöser. De blir gärna prostituerade och ska helst stanna på landet där de hör hemma. Okej, nu hårdrar jag det och det står antagligen inte uttryckligen i boken att den sensmoralen finns men det underliggande budskapet är typ så. Om jag har fattat det rätt. Sedan finns förstås andra och intressantare budskap i boken också men jag vet inte om jag orkar läsa hela när jag ändå inte måste.

Hursomhelst. Jag har också läst en del Bukowski under helgens lediga stunder. Min oskuld och Pearl Harbour är väldigt amerikansk och väldigt Bukowski-typisk men ändå inte riktigt lika fängslande som annat jag har läst av honom. Den är inte riktigt utläst än men jag återkommer i ämnet. Förväntningarna var skyhöga så det är inte konstigt om en enda stackars bok inte lever upp till dem.

På mitt födelsedagskalas så beundrades flitigt min coola svenska utgåva av Fight Club. På omslaget är ett bandage och fejkblod fastsatt med en säkerhetsnål. Jag ska försöka scanna in bilden så ni får se. Dessutom beundrades jutesäck-utgåvan av Marguerite Duras Anteckningar från kriget. Så himla fint och en icke-läsande kompis sa att hon ville läsa boken bara för att det var så fint att plocka fram den ur sitt fodral. Döm alltid en bok efter omslaget, eller hur var det nu igen? Kul hursomhelst.

Som sagt. Jag återkommer med lite intressant info om modernismen, Bukowski-läsrapport och Nicole Krauss-tyckande. Men först ska hemtentan skrivas klart. Hörs imorgon! Förresten, vad har ni läst denna soliga helg?

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback