Författarjulkalender, lucka 11

Bakom lucka 11 finns: Majgull Axelsson.



Majgull Axelsson har skrivit flera böcker som jag inte kunnat släppa taget om. Man fastnar i dem som klister. Hon har, precis som jag skrev om Selma Lagerlöf häromdagen, ett väldigt sagoberättaraktigt sätt att skriva böcker på. Men här handlar det snarare om att hon befinner sig såpass nära den karaktär hon berättar om att man egentligen inte vet riktigt vem som är berättarrösten.

Min absoluta Axelsson-favorit är
Aprilhäxan, en magiskt realistisk roman om Desirée som är fast i en kropp som inte gör det hon ber den om och om hennes systrar som alla sinsemellan är väldigt olika. Margareta är den lite virriga forskaren med stora smycken, Christina är den perfektionistiska och duktiga flickan-aktiga läkaren, Birgitta är den nersupna och svarta fåret bland systrarna.

Och så är det Desirée som är cp-skadad och bor på ett hem men kan förvandlas till en kråka och följa de andra systrarnas liv utan att de har en aning om det. Jag skrev min B-uppsats i litteraturvetenskap om just Aprilhäxan och jämförde då de olika systrarna.

Även Den jag aldrig var och Slumpvandring är väldigt läsvärda och fina böcker. Jag tror dessutom att den här författaren passar alla generationer och nästan alla olika boksmaker. Har ni läst Majgull Axelsson och vad tycker ni i så fall om hennes böcker?

Kommentarer
Postat av: Böckerx3

Ahhh min opponent på c-uppsatsen skrev om just aprilhäxan, men den blev inte klar så fick aldrig läsa den. Men boken hann jag läsa.

Postat av: Lisa H

Har läst Aprilhäxan och Slumpvandring och gillade! Men det är så längesedan jag läste dem så jag vet inte om mitt tyckande kanske skulle behöva uppdateras!? :)

2010-12-12 @ 16:55:35
URL: http://ihyllan.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

böckerx3: aha vad tråkigt att du aldrig fick läsa den. var det inom magisk realism? vad tyckte du om boken då?



Lisa H: Ja kanske det, läs om aprilhäxan i så fall, den är strået vassare än slumpvandring tycker jag.

2010-12-12 @ 23:47:08
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback