Författarjulkalender, lucka 21

För att komma ikapp mig i mitt bloggande så publicerar jag nu dagens egentliga lucka i julkalendern. Därför får fler inlägg vänta tills imorgon och dagarna framöver. Har precis unboxat (Bokbabbel-inspirerat ord!) ett nyss anlänt och alldeles ljuvligt bokpaket och dessutom fotat det som fanns däri. Men det väntar jag med att blogga om tills imorgon. Man måste ju trots allt hinna läsa bloggar (och böcker) också.

Hursomhelst. Bakom lucka 21 finns: Stina Aronson.



Min hjärna kan inte skära små nätta borgerliga fasoner - den vill klyva i rättvisa hälfter som en slaktarkniv...

Ännu en författare som jag bara läst en bok av. Men vilken upplevelse sedan! Jag pratar förstås om Feberboken: stoffet till en roman. Ibland känns det som att Stina Aronson är en av de där bortglömda juvelerna som jag aldrig hade hittat om det inte vore för den fördjupning jag valde i kandidatkursen i litteraturvetenskap – svensk litteratur under mellankrigstiden. Det är en av de mest intressanta och inspirerande kurserna jag någonsin läst och den fick mig att bli nyfiken på extremt många författare (well, för att nämna några: Eyvind Johnson, Artur Lundkvist, Moa Martinson, Ivar Lo-Johansson, Harry Martinson, Agnes von Krusenstjerna etc). Under den kursen läste vi bland annat Feberboken.

Och boken är minsann både febrig och hudnära. Jag rös i hela kroppen ofta under läsningen. Den handlar om en kvinna som både är bokstavligt febrig (sjuk, alltså) och psykiskt - av kärlek till en man hon inte vet vill ha henne. Själv bor huvudpersonen ute på landet och brevväxlar med en ung författare i storstaden. Läs
DEN HÄR texten, som jag skrev precis efter att ha läst boken. Den säger det mesta och bör ge de flesta ett lässug (finns även fler bra citat ur boken)!



Ett plus är att den i Rosenlarvs utgåva är extremt snygg och pytteliten. Perfekt tunnelbaneläsning, med andra ord. Härnäst vill jag läsa Hitom himlen. Den verkar vara mer en regelrätt roman. Det vore kul att se hur Aronson gör sig i det formatet också. Har ni läst eller – ve och fasa – missat den här författaren? Är det någon bok jag borde läsa av henne?

Kommentarer
Postat av: Bokbabbel

Mm, unboxing och foton på bokbeställningar, lovely!

Postat av: Jo

Det är lustigt - två böcker har jag läst av Stina Aronson; romanen Hitom himlen och diktsamlingen Tolv hav. Den senare avgudar, verkligen avgudar jag, den är fantastisk, men Hitom himlen kunde jag bara inte ta till mig. Där saknas andfåddheten och berusningen i Tolv hav - där finns bara armod.

Tycker jag alltså. Du kanske tycker annorlunda!

2010-12-23 @ 10:36:46
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

bokbabbel: ja, det inlägget kommer förhoppningsvis senare idag. :)



Jo: Aha då ska jag kolla upp Tolv hav också, tack för tipset! Det låter verkligen lovande. Jag tycker att du ska läsa feberboken. Anfåddheten finns garanterat där.

2010-12-23 @ 10:41:01
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback