Författarjulkalender, lucka 24

Bakom lucka 24 finns: Hjalmar Söderberg.



Lucka 24 var alltid lite extra magisk i julkalendern. Särskilt om man hade chokladkalender och inte hade ätit upp chokladen än. På vanliga julkalendrar var luckan alltid lite större. Dessutom var man ofta alldeles pirrig i magen på julaftonsmorgon och öppnade andäktigt den sista luckan innan tomten (eller snarare julklappsöppningen) skulle komma. Därför väljer jag att ha Söderberg bakom sista luckan.

Hjalmar Söderberg är en helt magisk författare som har en särskild plats i mitt hjärta. Han är expert på de stockholmska miljöerna och de starka känslorna. I hans böcker går man tidiga 1900-talsstockholmska gator upp och ner under gatlyktor, man står under fönster för att titta om hon kanske sitter där innanför. Men det är inga mesiga böcker som Hjalmar skriver. De rymmer också sorg, livsleda och kyla.

Jag tycker att man ska börja med att läsa Den allvarsamma leken, för att därefter försöka få tag i Preludier historietter (
såhär bloggade jag om den). Sedan kan man ge sig på Doktor Glas och vid det laget lär man vara så hooked att man fortsätter utforska alla Hjalmar-böcker man lyckas få tag i.

God jul, förresten! Hoppas att ni får en underbar julafton. Imorgon kommer ett inlägg med de författare som nästan kvalade in i författarjulkalendern.

Kommentarer
Postat av: Tekoppen

Jag älskar också Söderberg, men Historietter var en stor besvikelse för mig :/

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

tekoppen: vaa är det sant? Jag älskade Historietter!

2010-12-29 @ 13:02:46
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback