Boktankar som stannar kvar

Jag har faktiskt gått och tänkt på en hel del saker ur Vi har redan sagt hejdå (som jag skrev om här). Det är ett positivt betyg på en bok, att den stannar kvar i ens tankar. Som förra årets bästa bok enligt mig: Flickvännen av Karolina Ramqvist. Den har också stannat kvar hela tiden och det händer ofta att jag tänker på huvudkaraktären däri och hennes väntan på det omöjliga. En väntan som visserligen huvudkaraktären i denna bok till viss del också bär på.

Det jag tänker på ur Vi har redan sagt hejdå är bland annat slutet, som blev så starkt på något vis. Men det kan jag förstås inte avslöja. Jag har också tänkt mycket på hur det i boken är självklart att man kollar upp varandra när man träffar någon ny (inte ny kompis alltså, utan ny potentiell something). För det är ju faktiskt så. Det anses självklart att googla den andres namn eller söka på personen på facebook. Sådana nutidsfenomen kommenteras och förs in på ett naturligt sätt i Åbergs senaste roman och det är verkligen intressant. Det är som att kärleksrelationen människor emellan har sett ut på ungefär samma sätt sedan urminnes tider och bara de senaste - säg - tio åren förändrats radikalt genom alla de nya möjligheter som erbjuds. När mina föräldrar träffades, till exempel, så kunde de knappast smsa varandra eller adda på facebook och hålla kontakten på så sätt. Helt annorlunda är det idag. Numera känns det ju lite stort att ringa någon i början, så man smsar hellre.

Det här var inte så bokrelaterat egentligen, mer än att jag tycker det är fint när böcker hittar sin plats i ens vardagliga tankar och återkommer med jämna mellanrum. Ofta blir det så även med Francoise Sagans böcker för mig, just för att de innehåller nya/originella och intressanta funderingar.

Vilka böcker stannar kvar hos er?

Kommentarer
Postat av: aidaho

åh, det är så otroligt mysigt när man tänker på gamla läsupplevelser. Jag minns inte så mycket handlingen, desto mer minns jag den sköna magkänslan av en bra bok. En riktigt bra bok och jag kan fortfarande känna pärmstrukturen i handflatorna.

Postat av: Rödluvan

Märkligt nog är den bok som stannat längst hos mig en liten lyriksamling, Fredrik Lindströms "jag är en sån som bara vill ligga med dig". Och jag som inte ens läser lyrik i vanliga fall! Men den är bra fin:)



Och där är den, bokbloggen. Lite slött med uppdateringarna innan sommaren, men den finns iallafall:)

2010-03-18 @ 19:43:33
URL: http://gripande.blogspot.com/
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

aidaho: Vad härligt att du minns känslan så tydligt!



Rödluvan: Åh, jag älskar den diktsamlingen och brukar också tänka på den ibland. Älskar bilden på kontoutdraget där något fint stod. Nu minns jag inte vad och orkar inte gå och se efter i bokhyllan. Men det är en riktigt fin bok.

2010-03-31 @ 22:05:07

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback