Författaranekdot om August



Jag tyckte det skulle passa med en liten kort Strindberg-anekdot nu i och med att jag precis skrivit om min läsning av Inferno. Även den här har jag hört ursprungligen från en litteraturvetenskap-föreläsare på SU (under en föreläsning). De kan sin Strindberg helt klart.

Tydligen sade Strindberg till sina vänner: "Tänk på vad ni skriver i era brev till mig. De kommer allihop att publiceras efter min död!" En väldigt självgod sak att säga, kan man tycka, och det är svårt att sia i huruvida vännerna tog honom på allvar eller inte. Men en sak är säker; breven publicerades efter hans död.

Antingen var han synsk eller så övertygad om sin egen storhet att han övertygade alla andra också (inklusive världen efter hans död). Hursomhelst är det en rätt rolig anekdot. Vad som inte hade gjort honom lika glad var att hans dagböcker också publicerades efter att han dött, trots att han uttryckligen hade förbjudit det.

Här finns en författaranekdot om Selma Lagerlöf. Strindberg blev för övrigt tydligen vansinnig när hon fick Nobelpriset. Han tyckte att han borde ha fått det istället.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback