Olästa tegelstenar del II

Jag skrev på uppmaning av Bokbabbel om mina olästa tegelstenar, vilket resulterade i en tegelstensutmaning. Flera av er vill vara med, kul! Jag hoppas på ännu fler deltagare. Att läsa minst två tegelstenar under hösten (och höst räknas till och med mitten av december) är inte så svårt. Men det kan nog leda till att man upptäcker bra böcker man annars hade låtit drunkna i floden av andra böcker. Jag har dock ännu fler olästa tegelstenar. Här erkänner jag ett gäng till:











Ord på liv och död av Victoria Benedictsson är en riktig tegelsten som jag raskt högg tag i när jag hittade den på Akademibokhandeln. Åh, vilken underbar bok, tänkte jag. För ungefär ett och ett halvt år sedan. Litteraturvetenskapen har gjort mig väldigt intresserad av den här typen av författare och jag tror aldrig jag har läst något av Victoria Benedictsson tidigare. Det här skulle säkert vara ett bra startskott.

Kafka på stranden av Haruki Murakami är ju en sådan där måste-bok. Jag älskar Fågeln som vrider upp världen, betraktar den till och med som en av mina favoritböcker. Jag är ganska säker på att samma kärlek skulle uppstå till den här boken, så varför den står oläst två år efter att jag läste Fågeln som... kan bara bero på tjockleken.

Tusen och en natt I & II
är ju full av tinnar och torn, prinsessor och rövare, skogar och törnbuskar, trollkarlar och magi. Bara det borde vara nog anledning för att unna sig själv långa sagotimmar i vuxen ålder.

Jerusalem av Selma Lagerlöf
har jag faktiskt i två versioner. En väldigt fin pocketutgåva och sedan en gammal utgåva i tre delar. Gamla slitna, vackra böcker. När jag fick böckerna hemskickade från bokbörsen, så låg två fotografier i böckerna. Ett föreställer en tjej på svartvitt foto. Det andra föreställer en svartvit äng med hästar på. Det var lite spöklikt att hitta men också roligt att veta att just den boken förmodligen har lästs av just den tjejen eller någon i hennes närhet. För många, många år sedan.

Vad gäller Anna Karenina av Leo Tolstoj så har en vän till mig i ÅRATAL sagt: 'Om du ska läsa en bok, Jessica, så är det Anna Karenina.' Aha, har jag sagt och nickat nyfiket. 'Man kan inte släppa den så du bör inte ha några planer medan du läser den', sade hon skämtsamt. Om någon marknadsför en bok i sådana starka ordalag och man ändå inte läser den, så bör man ställa sig med en skämsstrut på huvudet i något hörn. Eller?

Att älska som en porrstjärna av Jenna Jameson
är en riktig tegelsten. Och jag vet inte riktigt när jag kommer bli sugen på 600 sidor porr. Förmodligen aldrig. Men jag har hört även om den här boken (av helt olika typer av människor) att den faktiskt är mycket bättre än man kan tro.

Tjänstekvinnans son av August Strindberg
är sådär klassikergrön på framsidan och innehåller dessutom textkommentarer. Men jag är hemskt nyfiken på att läsa vad som kan vara det närmaste man kommer en självbiografi om Strindberg.

Chockdoktrinen av Naomi Klein
är en 700 sidor tjock samhällskritisk reportagebok. Jag skulle förmodligen älska den, men har inte gett vår kärlekshistoria en chans att en påbörjas.

Odysseus av James Joyce
är svår och tung och stream of consciousness skrivet för längesedan. Den står oläst här och ser ganska spännande ut. Men jag har också fått för mig att den är en sådan bok som verkligen skulle ta några hundra år att läsa, just för att den är såpass gammal och nyskapande för sin tid, om ni förstår hur jag menar. Den kombinationen kan bli ganska svårläst, särskilt om man inte läser på originalspråk.

De välvilliga av Jonathan Littell
utspelas inuti huvudet på en nazist under andra världskriget. Jag har faktiskt läst ett par-trehundra sidor i den men slutade läsa bara pga att den var så fysiskt tung att ha med sig på tunnelbanan. Den var ganska spännande så långt jag hade kommit, så jag kanske borde plocka upp och starta där jag slutade.

Vi, de drunknade av Carsten Jensen
vet jag inget om. Min mamma tryckte den i händerna på mig och sa att hon hade läst och läst tills den var slut på en semester för några år sedan.

Inte som andra döttrar av Deborah Spungen är en berättelse om tjejen som var tillsammans med Sid Vicious. Det är måsteläsning, har hört att det dessutom ska vara en väldigt bra bok som man minns länge efteråt.

Nu tycker ni antagligen att jag är lätt galen som har så många olästa tegelstenar i bokhyllan. Särskilt med tanke på att detta är del II av inlägget, så att säga. Men istället för att fokusera på galenskapen i det hela så undrar jag om ni har läst några av dessa böcker? Är det något man bara måste läsa/något man lika gärna klarar sig utan?

Jag står ju nämligen inför en stor uppgift: Att välja tegelstenar till min egen utmaning. Nu vet ni vilka jag har att välja bland (dessa och de från inlägg I med samma namn), så kom gärna med synpunkter. Vilka två tegelstenar ska ni läsa i höst?

Kommentarer
Postat av: Lisa H

Av dessa dina tegelstenar har jag bara läst Inte som andra döttrar, för många år sedan. Men skulle inte klassa den som tegelsten faktiskt. Den är ju bara drygt 400 sidor (i alla fall den versionen som jag har). Tegelsten för mig är, som jag skrev om på min blogg, 600 sidor eller mer. Men det är ju bara mitt tycke, alla har ju sina egna ramar för detta! :)



Tungviktare av ditt urval som jag är nyfiken på: Murakami (har ju annars Fågeln som vrider upp världen på mitt samvete ;)), Anna Karenina och Vi, de drunknade. Och kanske Selma också!? :)

Postat av: Dolly

Läs Murakamis "Kafka på stranden" i höst! Det är allt jag har att säga :)

2010-09-07 @ 12:03:06
URL: http://lasandefaret.wordpress.com
Postat av: Emeli

Kan Inte som andra döttrar verkligen räknas som tegelsten? Är det inte bara stor text som ger många sidor? Den är dessutom så "enkelt" skriven att den nästan är kioskroman. OBS! Jag säger nästan, ingen ide hänge sig åt kommentarer på det. Marian Keys har också en tjocktjock bok men inte är det en tegelsten.



Dock är Inte som andra döttrar väldigt bra och absolut läsvärd. Dock lite fusk att räkna den i denna utmaning ;)



Jag röstar på Vi, de drunknade.

2010-09-07 @ 12:19:38
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Lisa H: Nej, jag håller faktiskt med dig om att en fyrahundrasiding inte kan räknas som tegelsten. Visserligen hade jag inte tänkt ha den som en av mina tegelstenar men du har rätt. Orkar inte ta bort den från inlägget dock, men vi kan ju veta att den egentligen bara har fuskat sig in :) Jag är faktiskt nyfiken på alla de här tegelstenarna (däremot inte lika mkt på de jag nämnde i det förra inlägget om olästa tegelstenar) så det blir ett tufft val, detta!



Dolly: Okej, tack för tipset!



Emeli: Nej, som Lisa också konstaterade så kan den faktiskt inte räknas som tegelsten. Den är bara med till låns kan vi säga. Vi, de drunknade är jag egentligen lite osugen på, har fått för mig att den är lite mystisk/deckaraktig? Men det kan ju vara alldeles fel tänkt.

2010-09-07 @ 17:56:12
Postat av: Marias bokliv

Kafka på stranden läste jag i somras o gillade. Vi de drunknade var fantastisk tyckte jag, men kanske lite långsam om man inte intresserar sig ett jota för sjömän o båtar?

Inte som andra döttrar läste jag som tånåring och avfärdade som spekulativ skit - fast jag på den tiden var storkonsument av tantsnusk... har nog aldrig varit förtjust i BOATS helt enkelt...

2010-09-07 @ 18:18:43
URL: http://www.mariasbokliv.wordpress.com
Postat av: L

Murakami har jag försökt att läsa ("Norwegian Wood" tror jag att det var), gav snabbt upp. "Anna Karenina" är ju en extrem klassiker, men jag plågade mig igenom cirka 200 sidor innan jag tvingades ta paus (typ ett år sedan) och nu stirrar den anklagande på mig från bokhyllan eftersom jag hellre väljer sjunde reprisen av ett avsnitt av "Two & a Half Men" än läser den. Jag väljer hellre Dostojevski. Och Littell är jag nyfiken på!

2010-09-08 @ 10:56:01
Postat av: Tekoppen

Ja! Jag vill! Men jag känner mig ju redan skuldkänslig när jag läser annat än kurslitt, så hur 1000an ska det gå till?! :(

2010-09-08 @ 20:56:39
URL: http://www.omvardande.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Marias bokliv: Jag tror faktiskt att Kafka på stranden blir en av mina tegelstenar, så kul att du gillade den. Jag gillar inte heller boats-böcker öht, visste inte att Inte som andra döttrar var en sådan, trodde att den var mer biografiaktig...



L: Jaså, var Anna Karenina svår alltså? Littell verkade lovande det jag läste fast den är väldigt ordrik och det är mycket krig o. dyl.



Tekoppen: Du klarar det nog. ;)

2010-09-10 @ 09:31:24
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback