Onsdagsmöte med Ord och inga visor

Bokbabbel lånade Bokhoras frågor från senaste måndagsmötet och svarade på dem själv. Det tycker jag var en rolig ide, och dessutom var frågorna så bra. Så jag gör helt enkelt detsamma, fast är radikal nog att förlägga 'mötet' med mig på en onsdag istället. Here goes:

Vilka har varit de viktigaste böckerna i ditt liv och varför?
Åh, denna fråga bävar man alltid inför. För det är ju skillnad på den viktigaste boken och den bästa boken. Mina favoritböcker har jag numera ganska bra koll på, men inte de som påverkat mig mest. Men jag skulle säga att Astrid Lindgrens böcker om Pippi, Madicken och Bullerbyn (mfl) har varit allra viktigast. När jag var liten lyssnade jag om och om och om igen på Astrids högläsningar på kasettband. Och jag läste in egna påhittade sagor timme ut och timme in, inspirerad av Astrid. Det är tack vare henne som min vilja att bli författare en gång i tiden har väckts. Sedan har Lukas Moodyssons Vad gör jag här och Bob Hanssons poesiböcker påverkat mig enormt mycket i tonåren och inspirerat mig till mitt eget skrivande.

Finns det några författare du läser allt du kan komma över av?
Sara Stridsberg läser jag (och kommer så göra för all framtid) allt av. Selma Lagerlöf vill jag läsa allt av men sparar lite på böckerna eftersom det aldrig kommer komma fler. Karolina Ramqvist läser jag allt av. Jonas Hassen Khemiri. Sedan VILL jag läsa allt av Sylvia Plath, Hjalmar Söderberg, Marguerite Duras, Francoise Sagan, Charles Bukowski och Haruki Murakami (förutom springa-boken) men har inte gjort det ännu.

Vilka är boktipsauktoriteterna i ditt liv?
Min vän Karin är en stor boktipsuktoritet. Hon har tipsat mig om Moa Martinsons författarskap, bland annat. Senast har hon tipsat om Sara Lidman men det är något som inte riktigt lockar, vi får väl se hur det blir. Sedan är min pojkvän den allra största boktipsauktoriteten, och hur fint är inte det! Han tipsar om såväl gammalt (Strindbergs-gammalt) som nytt och har koll på en massa coola författare man aldrig hört talas om. Och bokbloggarna ger mig massa boktips som jag skriver ner på en lång lista och sedan väljer bland.

Läser du ut alla böcker som du börjar på?
Nej, det gör jag inte. Ifall en bok inte faller mig i smaken så lägger jag helt enkelt ner den efter 50-60 sidor (om boken inte är ett rec-ex förstås). Ni vet, so many books so little time. Det känns som en skön regel, befriande på något sätt. Men som jag skrev häromdagen så läser jag ju faktiskt inte ut alla böcker jag gillar heller. Det är inte ett lika skönt beteende.

Senaste bok du...

... läste ut?
Kafka på stranden av Haruki Murakami som var kärlek vid första ögonkastet. Föga förvånande.
... köpte?
Det blev ingen tröstshopping för utebliven bokmässa i helgen men jag sparar den karamellen lite. Sist jag köpte böcker blev det Tjacket av William S. Burroughs och Stunder, vågor av Eyvind Johnson. Och förstås Två gram ljus av Henri Högberg.
... lånade?
Jag lånar inte böcker på bibblan, åtminstone inte annat än litteratur till plugget. Så jag minns inte, faktiskt.
... gav bort?
Min pojkväns mamma fick en stor kasse med böcker förra veckan. Den innehöll kanske 20 böcker åtminstone, av blandad karaktär.

Föredrar du...
- Bokhandel eller bibliotek?
Det är fint att bibblan finns men personligen föredrar jag bokhandlar/näthandlar/secondhand-bokshopping.
- Skönlitteratur eller facklitteratur?
Skönlitteratur, helt klart. Men ibland blandar jag upp med en facklitterär bok. Typ som nu, efter den stora läsupplevelsen Kafka på stranden, så passar det med en reportagebok. Då har jag hunnit smälta förra läsupplevelsen lagom tills det är dags för Att leva och dö som Joe Strummer.
- Hundöron eller bokmärke?
Både och faktiskt. Jag är inte så rädd för hundöron och hundörar ofta. Men i extra vackra böcker, t. ex gamla böcker eller fint inbundna (tänk Darling river) så hundörar jag inte. Då har jag sådana där magnetiska bokmärken i snygg design från Pocketshop.
- Ljudböcker eller vanliga?
Vanliga förstås. Jag har aldrig lyssnat på ljudböcker och lockas inte av det heller. När jag är ute och går/åker någonstans så vill jag lyssna på musik. På tunnelbanan lyssnar jag på musik och läser en fysisk bok. Jag kommer nog aldrig falla för e-böcker heller. Inte som det känns nu.

Kommentarer
Postat av: Bokbabbel

vad fint med en boktipsande pojkvän! jag får lite dåligt samvete och tänker att jag måste ge fästmannens tips en chans...!

Postat av: Therese

Rolig läsning! Är inte heller så mycket för biblioteksböcker, bara åt barnen. Själv glömmer jag oftast att lämna tillbaka böckerna i tid även om jag har läst ut dem för länge sen vilket resulterar i att böckerna blir lika dyra som om jag hade köpt dem till slut... Dessutom vill jag gärna ha kvar böckerna i bokhyllan så att jag kan läsa dem om och om igen, så bokhandlar här också, helt klart.

2010-09-29 @ 09:31:15
URL: http://boktipsbloggen.wordpress.com
Postat av: Vixxtoria

Men tycker du inte att de där magnetbokmärken liksom glider ut när du drar runt med böckerna i väskan? Särskilt vad gäller pocketböcker tycker jag... (över huvud taget är bokmärken svåra i pocketböcker; t o m små papperslappar glider lätt ut och försvinner).

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Bokbabbel: Ja, det är väldigt fint faktiskt. Men det blir en hel del boksnack. ;) Ja ge din fästmans tips en chans, men bara om ni har liknande smak. Annars blir det ju lite fel. Ifall min kille skulle börja tipsa om deckare, som jag ogärna läser, så hade jag ju struntat i de tipsen så att säga. :D Annars blir det lite fel kanske. Tror de flesta hellre vill att man struntar i boktipsen än läser en bok man känner på sig att man inte gillar för att därefter "put blame" på den som tipsat!



Therese: Kul att du gillade läsningen :) Jag har också någon slags inbyggd gen som gör att bibblanböckerna blir liggande hemma dag... efter dag... efter dag... Hemskt är det. Och jag håller med om att det är kul att ha kvar böckerna. Visserligen är jag inte omläsartypen men jag "umgås" väldigt mkt med mina hyllor, plockar fram böcker och tittar på dem, bläddrar lite. Dessutom utgör mina böcker en så stor del av min inredning att jag absolut inte vill vara utan dem!

2010-09-30 @ 10:54:56
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback