Bokenkät deluxe à la Bokbabbel - del 4

Jag tänkte inleda söndagen med att fortsätta att besvara Bokbabbels enkäter – även om jag ju ligger lite efter. Sedan ska jag sätta mig och läsa Du sköna nya värld och dricka en stor kopp kaffe. Här har jag svarat på del 1, del 2 och del 3 av enkäten.

1. Din kvinnliga favoritkaraktär?
Som sagt så är jag dålig  på att komma ihåg karaktärer ur böcker men jag är väldigt förtjust i Astrids tjejkaraktärer.
2. Favoritnovell eller novellsamling?
Ingen hör hemma här mer än du av Miranda July och Åtta procent av ingenting av Etgar Keret.
3. En bok som gjorde dig besviken?
Jag kör igen på Skulle jag dö under andra himlar av Johannes Anyuru
4. Favoritfilmatisering?
Jag kommer inte på någon nu men gillar filmer om författares liv, något jag tänkte blogga om senare idag.
5. Favorit romance-bok?
Romance är inte min kopp te men jag älskar Kärlekens historia av Nicole Krauss som innehåller mycket kärlek.
6. Vilken var din älsklingsbok som barn?
Tordyveln flyger i skymningen, När det blåser på månen, Madicken och Pippi Långstrump. Plus lite andra som finns nämnda i del ett av enkäten.
7. Favoritcitat? (Ur vilken bok?)
Ojoj vad svårt. Jag gillar det citat som var i början av Fahrenheit 451 som jag nyligen läste. Ni vet ett ibörjanavbok-citat. Det lyder: "Ger de dig ett linjerat papper, så skriv på andra ledden" eller något i den stilen.
8. En bok du länge velat läsa men fortfarande inte har läst?
Jag börjar känna en enorm stress över alla olästa böcker här hemma faktiskt (ska inte köpa så mycket nytt) så det är svårt att välja ut ett exempel. Men några böcker jag länge velat läsa är Sputnikälskling av Haruki Murakami, Nässlorna blomma av Harry Martinson och Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson.
9. En bok du önskar fler människor hade läst?
Massa poesi. Jag önskar att fler människor insåg tjusningen med poesi. Annars önskar jag att fler hade läst Moa Martinson (även om ju många faktiskt har läst henne).
10. En karaktär du bäst kan relatera till?
Kommer inte på någon specifik men en inspirerad, förvirrad karaktär som tänker för mycket kanske?
11. Bästa öppningsscenen i en bok, vilken?
Jag är väldigt förtjust i inledningen av Oksanens Utrensning. Den blir liksom omöjlig att sluta läsa redan från scratch.
12. Mest överraskande twisten eller slutet?
Även om jag inte var överförtjust i boken i sig så var twisten i Iselin C. Hermanns A prioritaire väldigt överraskande. Så även i Dixelius Toffs bok.
13. Favorittitel?
Jag älskar titlar på böcker överlag. Till exempel är jag väldigt förtjust i Det spelar ingen roll var blixtarna slår ner. Även Fågeln som vrider upp världen är en fin titel. Och så älskar jag titlar som Hey Dolly och Darling river.
14. En bok alla hatade men du gillade?
Folk verkar mycket mindre förtjusta i Girlfriend in a coma av Douglas Coupland än vad jag blev. Men jag tror inte att de hatar den direkt, så denna fråga får jag lämna obesvarad.
15. Din absoluta favoritbok ever?
Men herregud, nu har jag suttit med fingrarna på tangentbordet och stirrat på min bokhylla i typ tio minuter. Det är så svårt att bara väljer en. Men jag väljer Drömfakulteten för språket, stämningen, metaforerna och allt det andra.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback