Bokenkät deluxe à la Bokbabbel - del III

Jag kom av mig lite med att svara på Bokbabbels enkäter efter att ha svarat på del ett och två. Här kommer mina svar på del tre av enkäten:

1. Den bästa boken du läste förra året?
Jag har svårt att välja en favorit när det pratas favoriter. Här är de bästa böckerna jag läste 2010, och här finns de bästa under 2009.
2. En bok du läst fler än tre gånger?
Jag läser sällan om böcker, anmärkningsvärt med tanke på den mängd böcker jag har hemma. Bläddrar dock gärna i favoritböcker. Men alla Astrid Lindgrens böcker läste jag garanterat fler än tre gånger som barn. Och Maria Gripes Tordyveln flyger i skymningen.
3. Din favoritbokserie?
Jag läser nog aldrig bokserier, så ingen aning.
4. Din favoritbok ur favoritbokserien?
Se svar på fråga tre.
5. En bok som gör dig glad?
Den jag läser just nu (De vilda detektiverna av Roberto Bolano) gör mig glad av olika anledningar som jag tänkte skriva mer om när jag läst ut boken.
6. En bok som gör dig ledsen?
Inlåsta (Room) av Emma Donoghue gör mig ledsen. Varulvsvalsen av Sigge Eklund också.
7. Mest underskattade bok?
Jag kommer inte på någon.
8. Mest överskattade bok?
Den femte sanningen av Doris Lessing, Skulle jag dö under andra himlar av Johannes Anyuru, Bönbok för en vän av Joan Didion, Svindlande höjder av Emily Brontë. Tycker jag, men inte många andra.
9. En bok du inte trodde du skulle gilla men kom att älska?
Här kommer jag inte heller på någon, kanske beror det på att det är morgon och att jag snart ska börja råplugga hela dagen.
10. Favoritklassiker?
Kvinnor och äppelträd av Moa Martinson, 1984 av George Orwell, Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf, Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov.
11. En bok du hatade?
Jag kommer ihåg att jag avskydde På västfronten intet nytt när jag läste den i skolan. Den var hemskt tråkig.
12. En bok du älskade men som du inte längre älskar?
Sidney Sheldon var en tidig tonårsfavorit. Lite för ung för att läsa sådana böcker, men jag slukade nog nästan alla hans böcker som fanns på svenska. Känner inte längre något lässug, om man säger så.
13. Din favoritförfattare?
OK, eftersom ni redan känner till mina favoritförfattare i och med författarjulkalendern så borde jag försöka lägga till någon som inte var med där. Men jag struntar i det, är tråkig och säger Sara Stridsberg.
14. Din favoritbok av favoritförfattaren?
Drömfakulteten och Darling river.
15. Din manliga favoritkaraktär?
Som jag skrev om i en av de tidigare enkäterna så är jag hemskt dålig på att komma ihåg karaktärer ur böcker, så jag vet inte. Bukowskis alterego Chinaski kan vi säga, mest för att röra om i grytan.

Kommentarer
Postat av: Ebba

Jag har egentligen bara en liten kommentar... nr du skriver Bolano så rycker det i mitt spanska-språk-hjärta! Snälla skriv med ett ñ nästa gång! (ctrl+alt+symbolen med ~ på)!

Det var allt från lilla besserwisser mig!

2011-01-11 @ 13:00:11
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Ebba: Jag vet, det stör mig precis lika mycket och rycker till inombords när jag skriver bola*o, haha. Men jag sitter på en mac och vet inte alls hur man gör det tecknet. Nu kom jag på en metod att kopiera ett spanskt n på internet och klistra in så misstaget ska inte upprepas, det lovar jag. :)

Postat av: Frida (påhittade nöjen)

Jag fattade inte heller riktigt Svindlande höjder och att alla tycker den är så väldigt bra. Jane Eyre däremot älskade jag :)

2011-01-18 @ 21:04:38
URL: http://pahittadenojen.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Frida: Nej den var väldigt tråkig, jag orkade inte ens läsa ut den (svindlade höjder).. Jane Eyre har jag inte läst än, är den inte lika tråkig eller? ;)

2011-01-26 @ 11:31:33
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback