Författare jag inte läst men nog skulle gilla, del 3


En av mina boktipsauktoriteter, Karin, har länge pratat om Sara Lidman. Karin var även den person som tipsade om Moa Martinsons författarskap och det blev ju en väldigt lyckad bekantskap så jag tror att det kan bli samma med Sara. Frågan är vilken bok jag i så fall ska börja med att läsa. Den frågan bollar jag vidare till er. Har ni koll på Lidman? Jag har nämligen lyckats bli vuxen utan att läsa en enda rad av henne. Däremot såg jag henne på Stadsteatern (i publiken) en gång när jag var typ 15 och besatt av Kurt Cobain och såg en pjäs om just honom. Mamma drog efter andan och mumlade: "Sara Lidman". Och jag skakade väl menande på huvudet och tyckte att hon var pinsam. Men nu vill jag läsa en bok av henne.

Nåväl. Tidigare författare jag nämnt som jag inte läst men nog skulle gilla är Virginia Woolf och Michael Strunge. Och fler lär det bli. Tanken är förstås att dessa inlägg ska peppa mig till att faktiskt också läsa författarna.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback