Skriver jag, andas jag dikten, låter meningarna komma och gå, som godståg

Nu är det som en slags spänning i kroppen bara, som om jag vore elektrisk, som om det när som helst kunde slå över. Om jag inte hade haft dikten, om jag inte kunde skriva varje vaken minut, så skulle jag gå under, brinna upp från insidan. Också nu: nu när allt är torrt och dödsbringande – skriver jag, andas jag dikten, låter meningarna komma och gå, som godståg.
- Fint citat ur YARDEN


Kristian Lundbergs Yarden har ju verkligen hypats sönder och samman under en ganska lång tid nu. Ändå har jag, precis som i fallet med Min kamp, hela tiden velat läsa den eftersom jag tyckt att den låtit intressant. Det känns nästan överflödigt att beskriva handlingen, så jag gör det i några korta ord: Man som jobbat som poet och kulturskribent får gå tillbaka till att jobba i hamnen i Malmö, ett tungt och fysiskt krävande jobb. I boken varvas berättelsen om detta, och reflektioner kring skillnaden mellan de olika jobben, med glimtar från en tung barndom. En schizofren mamma som aldrig riktigt gick att känna sig trygg hos, bland annat.

Yarden är en lågmäld berättelse på inte så många sidor. Ändå tycker jag att den säger så mycket och jag läste den nästan i ett svep. Trots att den är så lågmäld så är den svår att släppa taget om. Lundberg tecknar ett intressant porträtt av hur det är att jobba med ett jobb bara för pengarnas skull och om hur han hela tiden tänkt att han någon gång ska komma att hamna där igen. Tvingas falla in i den råa jargongen om han inte vill bli utstött.

I vanliga fall brukar jag ha svårt för böcker som är svepande och lågmälda men så blir det aldrig när jag läser den här boken. Istället blir jag genast sugen på att läsa den nya boken av samma författare. Har ni läst Yarden – vad tyckte ni?

Kommentarer
Postat av: Anna (Bokstävlarna)

Här är en till som blivit mycket sugen på Yarden trots hypen. Kanske för att allt jag har läst om boken får mig att tänka att det här verkligen låter som en bok jag skulle älska.

Lågmälda böcker kan ju lätt bli lite tråkiga om de inte är väldigt bra skrivna. Vilket jag antar är fallet med Yarden då?

Postat av: Mathias / Bibliofilerna

Japp, läste Yarden och drabbades av den. Bloggade om den här: http://bibliofilerna.papper.fi/2011/03/30/ett-hart-slag-i-magen/



Läste också uppföljaren, Och allt skall vara kärlek, och bloggade om den här: http://bibliofilerna.papper.fi/2011/05/02/och-allt-blir-verkligen-karlek/



(Sorry för länkspammande ...)

2011-05-03 @ 22:10:13
URL: http://bibliofilerna.papper.fi
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Anna: Ja, precis. Den är otroligt skickligt skriven och det märks när man läser boken att Lundberg är poet i grund och botten.



Mathias: Länkspammande är bara kul när det handlar om bokrecensionslänkspammande. :)

2011-05-05 @ 07:15:21
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback