Författarjulkalender, lucka 14

Bakom lucka 14 finns: Francoise Sagan.


Den här bilden har jag ramat in i en liten tavla hemma!

Recept på en bok jag garanterat gillar:

1 dl Frankrike (
helst Paris)
2 cl kandelabrar
3 liter rödvin
5 ml mörka murriga rum
4 kg sorg
1 och en halv liter dekadens
4 kg kärlek
5 l vackert språk
7 cl engagerande handling
3 dl intressanta karaktärer

Blanda ihop alla ingredienser tills de helt smält samman. Häll i några droppar enkelhet i berättelsen. Servera gärna mellan antikvariska pärmar och låt stå i några år. Därefter kan boken avnjutas, gärna i sällskap av en kopp kaffe. Hoppas att lässtunden blir ljuvlig.

Sådär kan man beskriva de böcker Francoise Sagan skriver. Jag har tyckt om alla böcker jag hittills läst av henne. Tycker ni om Brahms..., Bonjour tristesse och Den obäddade sängen och hade en period då jag alltid kollade efter Sagan-böcker på antikvariat så jag har några fler att avnjuta i sinom tid. Man får absolut inte missa filmen baserad på hennes liv. Bonjour Sagan heter den och finns behändigt med svensk text och allt. Jag tror jag har sett den fyra gånger. Skulle dessutom kunna överväga att muta ett förlag att översätta till svenska/piffa upp skolfranskan för att få läsa självbiografin Toxique. Well, nästan i alla fall.

Har ni läst Sagan?

Kommentarer
Postat av: Dolly (Två träd i en bokskog)

Har du sett Sagan-pjäsen som går på Dramaten? "Slott i Sverige", galet bra!



Jag planerar att läsa en hel del av Sagan under kommande år, har samlat på mig en tre-fyra titlar i alla fall. Och jag gillade också "Tycker ni om Brahms..." och "Bonjour tristess". Sen har jag läst någon självbiografisk bok som jag inte minns vad den heter.

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Dolly: åh, den har jag missat! jag tror att den självbiografiska boken du nämner är "toxique". till min lycka har jag beställt den på engelska nu, trodde tidigare att den bara fanns på franska som jag skrev i inlägget ovan. yay!

2010-12-16 @ 22:29:49
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Dolly (Två träd i en bokskog)

Hm. fast den jag har läst är på svenska. Den här måste det ha varit: http://biblioteket.stockholm.se/default.asp?id=8227&extras=202150%2FID mitt minne om att den var självbiografisk kan vara fel.

2010-12-18 @ 16:34:18
URL: http://tvatradienbokskog.wordpress.com
Postat av: Sandra w

Vilket utomordentligt kul skrivet inlägg! Underbart med recept-idén.

2010-12-19 @ 12:47:54
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Dolly: hm, den jag fick upp när jag klickade på din länk var svensk dramatik. :D vad hette boken du syftade på? nu blev jag ju supernyfiken.



Sandra: åh tack!

2010-12-21 @ 21:32:36
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback