Författarjulkalender, lucka 16

Bakom lucka 16 finns: Lukas Moodysson.



Nu var det visserligen inte alls längesedan
jag lovordade Lukas Moodysson här i bloggen, men ingen författarjulkalender är komplett utan hans medverkan så jag hoppas att ni står ut ändå.

För jag vet nog ingen poet, svensk eller utländsk, som skriver så sjukt bra poesi som Lukas Moodysson gör. Om man gillar explosiv, konkret okonstlad, hjärtsnörpande, förvirrad, regellös, välformulerad poesi så har man garanterat hittat rätt i hans författarskap.

Jag har aldrig läst en bok av Moodysson som gjort mig besviken. Jag har aldrig inspirerats så mycket som av till exempel Vad gör jag här och nu senast Det spelar ingen roll var blixtarna slår ner. Men även Apo kryp hos och Dikter mellan sexton och tjugosex är läsvärda. Om du ska läsa en enda poesibok i min poesiutmanings anda, så välj en av Moodysson.

Härmed kan jag också tillkännage att jag tänker börja samla på allt av Moodysson. Det vill säga då och då köpa på mig en bok ur hans produktion tills jag har dem alla. Peppar även för romanen Döden & co. som kommer ut i vår. Jag nöjer mig såhär och avslutar inlägget med att än en gång, för den som inte klickade på länken högst upp, hänvisa till det inlägg jag för några veckor sedan skrev om honom. Där finns även en länk till en väldigt bra artikel som beskriver hans författarskap (för att inte nämna filmerna, som ju också är magiskt fantastiska...).

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback