Författarjulkalender, lucka 23

Åh, nu närmar det sig. Nästsista luckan. Bakom lucka 23 finns: Moa Martinson.



För vad vore min julkalender utan Moa? Jag har faktiskt sparat lite på henne för sakens skull. Och egentligen har jag bara läst tre ynka böcker av den här kvinnan, men desto mer om henne. Dessutom skrev jag min
kandidatuppsats i litteraturvetenskap om Kvinnor och äppelträd och Sallys söner. Och så samlar jag på Moa-böcker dessutom så fler lästa kommer det garanterat att bli.

Moa Martinson är en arbetarförfattare som inte är rädd för att ta sig ton, men som heller inte räds konsten att berätta gripande historier på ett alldeles eget språk. Böckerna om Sally, till exempel, är fulla av sorg, stretande, längtan, ensamhet och fattigdom men de handlar om starka kvinnor för längesedan. Och är en inblick i en svunnen tid som ändå inte är så svunnen om man räknar decennierna.

Och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva i det här inlägget (kanske därför jag sparat på det? Sparandet kanske är ett uppskjutande egentligen), eftersom jag verkligen vill att Moa Martinson ska läsas av alla. Då blir det lite svårt att sätta ribban om ni förstår vad jag menar. Såhär skrev jag i alla fall om Kvinnor och äppelträd och såhär om Sallys söner.

Tillåt inte er själva att missa de här fascinerande och välskrivna berättelserna. Det mesta finns att köpa antikvariskt (jag var i Moa-heaven när jag i början av december fyndade mängder av Moa-böcker på Ryös antikvariats femtioprocentiga rea till exempel).

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback