Best of ord och inga visor - bloggen fyller fyra år!


Repris från förra årets födelsedagsbilder. Tacky and american måste också vara okej ibland!

Idag för exakt fyra år sedan fick jag en ganska rolig idé. Idén var kort och gott att starta en bokblogg. Eftersom jag ändå ville komma ihåg vad jag hade läst, så började jag skriva lite om varje bok i bloggform istället. Länge var den här bloggen just det. Jag skrev bara om vad jag hade läst och inga andra inlägg. Sedan dök någon bokenkät upp i en annan blogg, och så svarade jag på den. Då någonstans blev ord och inga visor mer än bara en bokdagbok. Idag är det nästan fler inlägg som är bokrelaterade, än sådana som handlar om en specifik bok.

I fyra år har jag skrivit om varenda bok jag läst. Japp, jag skriver faktiskt om precis allt jag läser. Även om det ibland blir en viss fördröjning på skrivandet om vissa böcker. Anledningen till denna tillbakablick är alltså att bloggen fyller år (som ni nog har förstått vid det här laget).

Det tänkte jag fira med att ha en liten best of ord och inga visor. Det betyder på inget sätt att jag tänker sluta blogga, snarare planerar jag fler roliga utmaningar och inlägg framöver. Jag tar inte med rena boktexter i best of, utan sådant som rör sig lite omkring det.

Poesiutmaningen blev ganska populär för att handla om poesi. Den går ut på att man läser en diktsamling i månaden. Tanken bakom utmaningen är att poesi varken behöver förstås eller analyseras om man inte vill. Den går att avnjuta för ett rent ordflöde - på så sätt kanske man kan avdramatisera den svåra stämpeln poesin så orättvist har. På sistone har jag själv varit dålig på att följa utmaningen men kommer igång nu igen i september.

Mina litterära favoritmiljöer tyckte jag om som inlägg. Efter att ha skrivit inlägget kom jag självklart på typ hundra typer av miljöer till jag gillar, men sådant får man leva med.

När jag berättade om varför jag läser. Det är viktigt att påminna sig själv ibland.

Böcker jag någon gång ska läsa ut var en rolig inläggsidé. Egentligen har jag nog fler sådana men de jag nämnde räckte gott och väl.

Val 2010 rekommenderad skönlitterär läsning är ännu ett nytt inlägg. Jag rekommenderade riktiga dystopier för att folk skulle tänka till och inte rösta på partier som tycker om sådant som FRA-lagen. Att försöka påverka i det lilla är bättre än att inte försöka alls, tycker jag. Och om det dessutom har en bokkoppling så är det desto bättre.

Därför är deckare fulkultur gjorde några personer irriterade, men det var mest ett spekulationsinlägg. Jag har inga fördomar mot deckare eller folk som läser deckare.

Veckans boktips tycker jag är en rolig idé och det ska snart bli återkommande i bloggen igen.

Bokiga människor skriver ofta visade att många bokbloggare också skriver eget skönlitterärt. Roligt men kanske inte så otippat! Jag tänkte sammanställa resultatet i ett eget inspirationsinlägg här i dagarna (som ni märker har jag många inläggsplaner för den närmaste tiden).

När jag svarade på Lyrans tematrio om vem som borde fått Nobelpriset under sin levnadstid blev det ganska bra och det svaret står jag fortfarande för.

Tegelstensutmaningen är den senaste hiten i ord och inga visors best of-lista. Utmaningen går ut på att läsa två tegelstenar fram till mitten av december. Man väljer själv tjocklek, genre och när man sätter igång. Jag blev glad att så många är med och får lust att göra utmaningen igen någon gång. Olästa tegelstenar råder det ju inte direkt brist på i mitt hushåll.

Detta var best of mig i bokbloggsformat, alltså. Enligt mig själv. Må bloggen leva i hundrade år till (eller ja, nästan i alla fall).

Kommentarer
Postat av: Maria

Hipp hipp hurra!

Postat av: Annika

Grattis på dagen! :-)

2010-10-01 @ 05:49:44
URL: http://alkb.se
Postat av: Sanna

Hjärtliga gratulationer på födelsedagen!

2010-10-01 @ 06:42:56
URL: http://ochsolenharsingang.wordpress.com
Postat av: Lotta - hyllan

Grattis på födelsedagen :)

2010-10-01 @ 07:14:48
URL: http://ihyllan.se
Postat av: Bokbabbel

Uuh, så du är också en golden oldie i bokbloggosfären! Stort grattis, keep up the good work!

2010-10-01 @ 07:41:29
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: myylis

grattis!

2010-10-01 @ 10:14:13
Postat av: Lisa H

Oj oj, fyra år! Många gratulationer till bloggen (och dig såklart!).

2010-10-01 @ 16:47:25
URL: http://ihyllan.blogspot.com
Postat av: Miss E

Grattis grattis!

2010-10-01 @ 17:08:22
URL: http://whatyoureadin.blogspot.com/
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Tack för alla fina gratulationer! <3

2010-10-01 @ 22:01:07
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Grattis i efterskott! Och din blogg hör ju verkligen till gamlingarna bland bokbloggarna. Eller klassikerna kanske man ska kalla er? :)

2010-10-03 @ 23:07:20
URL: http://bokstavlarna.se
Postat av: Tekoppen

Hahaha den äran säger en tjock mus som heter Tekoppen och som diggar denna blogg :) Fortsätt i fyra år till, minst!

2010-10-05 @ 21:42:28
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot,com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Anna: Åh, tack! Klassikerna låter bättre än gamlingarna. ;)



Tekoppen. Tusen tack! Och ja, jag lär nog fortsätta bokblogga tills folk tröttnar. Jag själv tröttnar nog aldrig :)

2010-10-07 @ 10:40:48
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback