Mitt inlägg i pseudonym-snacket

Nu är jag ingen deckarläsare och har således inte ens funderat på att läsa Hypnotisören. Blev dessutom starkt avrådd till detta igår på bokcirkeln av flera deckar-insatta personer.

Men säga vad man vill om denna hysteri, vem är Kepler, kan det vara den eller den. Säga vad man vill om huruvida Bonnier har lurat hela Sveriges läsande befolkning eller ej (håller inte med om det, de lovade ju ingen känd person, där var bara ett pseudonym på framsidan av en bok och folk började hoppas på någon stor författare).

Jag läser en hel del bokbloggar - en hel del - och tror att nästan alla har nämnt pseudonymen på ett eller annat sätt. Likaså tidningarna. På DN:s hemsida var det toppartikeln på förstasidan i flera timmar. Det spelar ingen roll om de som skriver om det är arga eller glada, förvånade eller besvikna. Namnet nämns fortfarande om och om igen och ekar i konsumenters huvuden när de stegar in på bokhandeln - för att få syn på boken i höga staplar (antar jag). Då är det inte långt till KÖP.

Så vad man än tycker om det hela, är det sannerligen en lyckad pr-kampanj. Det har svalnat lite kring Tim Davys (ÄR det C-J Vallgren tror ni? nä, han är ju bättre än så!) och Koppel (som jag ännu inte läst). Det återstår att se om även de lyckas nå så många tack vare valet att skriva under pseudonym.

Kommentarer
Postat av: Lilla O

Håller med, helt klart ett smart marknadsföringsdrag, ingen kan inbilla mig något annat.

Postat av: Carina

Ja, nog har de lyckats, alltid. Grattis, Bonniers! Ska bli spännande att se hur avslöjandet påverkar försäljningen.

2009-08-13 @ 23:33:22
URL: http://bokbiten
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Lilla O: Verkligen!



Carina: Ja, kanske påverkar det uppåt i början. Min mamma som är en inbiten deckarläsare (men också läser annat) ringde idag och bad om ett boktips. Jag frågade först om hon hade läst Hypnotisören men hon hade inte ens hört talas om den. Lovade dock sedan att istället låna ut "sista kulan sparar..". Men senare går det säkert nedåt och om åtta böcker är planerade så lär den sista mest samla damm i stora lagerlokaler? Åtta känns... för mycket.

2009-08-13 @ 23:59:32
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: snowflake

Det är bara att inse att bokbloggarna ingår i marknadsföringen numera, medvetet eller omedvetet. (Det uppstod en sån diskussion hos Boktipset - ninaninaninanna och hos mig för nån månad sen, efter lanseringen av Juli Zeh.)

Att det blir så stort i medierna har nog också med sommartorkan att göra.

2009-08-14 @ 09:44:06
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: Sophie

Jag har precis läst ut Hypnotisören. Har suttit hela söndagen och känner mig darrig och lycklig! Den var helt otroligt spännande och rörande!

2009-08-16 @ 17:48:22
Postat av: Carina

Men om mamma gillar deckare ska hon absolut läsa Hypnotisören. Den är spännande och verkligen helt ok och har man bara rätt förväntningar kan det säkert bli riktigt trevlig läsning. Du som däremot är deckarskeptisk (underdrift? ;-)) redan från början ska nog låta bli.

2009-08-17 @ 18:53:42
URL: http://bokbiten.blogg.se/
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Jag har faktiskt inte skrivit ett ord om Kepler eller Hypnotisören i min blogg, men jag hör kanske till undantagen?

Eller så är det bara för att jag är totalt ointresserad av (moderna) svenska deckare...

2009-08-17 @ 22:36:06
URL: http://bokstavlarna.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

snowflake: ja, det har du rätt i. Tycker dock bara att detär kul att bokbloggarna är en del av marknadsföringen, det gör ju automatiskt kulturvärlden mindre elitistisk på något vis. Eller kanske inte, de tänker möjligen inte ens på att vi finns. Well, well!



Sophie: Ojdå, det lät ju fantastiskt! tror dock jag skippar ändå eftersom jag ju verkligen inte tycker om deckare. men jag är glad för din skull att du har fått en sådan fin läsupplevelse.



Carina: Okej, då ska jag tipsa henne om den igen, när hon väl har läst ut böckerna hon lånade av mig.



Anna S: Ja, så kan det var. Egentligen borde jag inte heller ha nämnt den eftersom jag är helt ointresserad av alla slags deckare. Men pseudonymdebatten intresserar mig desto mer, så då var det svårt att hålla tyst..

2009-08-23 @ 21:32:38

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback