Veckans boktips, del 2 (25 december 2008)

Förra veckan började jag med veckans boktips. Böcker jag kan rekommendera. Dags alltså, för del 2.

Här kommer veckans boktips. Idag är affärerna stängda men imorgon kan du springa ut och köpa lite mellandagsläsning.



Blonde av Joyce Carol Oates

Just nu läser jag en bok av JC Oates. Kan dock inte påstå att den kommer ens i närheten av underbara Blonde, en bok jag läste för kanske fem år sedan men som fortfarande förblir en av topp tio. Den bygger på Marilyn Monroes liv och är absolut välskriven, femhundra sidor tjock och ett läsmåste!



Capirinha med Döden av Maria Ernestam

En bok där huvudpersonen börjar umgås med Döden själv. Själva idén är väldigt kul men det som är ännu bättre är att Ernestam faktiskt lyckas göra något riktigt bra av det. Har varit lite besviken på senare böcker jag läst av samma författare men detta, hennes debut, är värt att rekommendera.
Såhär skrev jag om Capirinha med Döden.



Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg

Lite småklyschigt att tipsa om Söderberg kanske, de flesta har antagligen läst honom. Men det är värt att tipsa om igen och igen. Den allvarsamma leken är sekelskiftesmiljö, trånande kärlek, meningar som "jag håller dig mycket kär lilla Lydia" (!) och ett underbart språk. Såg även denna i pjäsformat i våras på Stadsteatern och älskade!
Jag fick presentkort på adlibris.com igår av kära mor och far så nu ska det klickas hem ännu fler böcker, må ni tro! Hoppas ni får fina mellandagar.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback