Läsrapport oktober

Jag har inte läst någon hel poesibok i oktober (med tanke på min poesiutmaning), men väl läst väldigt mycket Bukowski-dikter som vanligt. Jag tycker verkligen att alla borde läsa hans böcker och poesi. Visst kan det vara jobbigt att läsa om man har svårt för white trash-miljön, men hans texter säger så mycket genom en ganska enkel yta. Nåväl, jag ska ändå läsa två poesisamlingar den här månaden, de ligger i läshögen så snällt.

I oktober läste jag:

Spår av Louise Erdrich
Ensamhetens vin av Irène Némirovsky (älska)
Vinterträdgården av Christine Falkenland
Jägarna på Karinhall av Carl-Henning Wijkmark
Flickvännen av Karolina Ramqvist (älska)
(mycket poesi av Charles Bukowski men ingen hel bok)

Bäst under oktober var förstås Flickvännen, som jag fullkomligt älskade. Jag tyckte också mycket om Ensamhetens vin och Jägarna på Karinhall. Däremot var Vinterträdgården en riktig besvikelse.

Och som veckans boktips tipsade jag om 1984 av George Orwell och om författaren Johanna Nilsson (allt av henne är bra!). Vilken var eran favoritbok under oktober?

Kommentarer
Postat av: snowflake

Får dåligt samvete - igen - för att jag har en stor tjock bok om Bukowski i en låda på jobbet som en kompis lånat ut. Jag fick onda ögat till honom när jag såg ett tv-program för nåt år sen.

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

snowflake: Haha, sluta få dåligt samvete ;) There's no need. Men jag blir väldigt nyfiken, vad var det för stor och tjock bok, minns du titeln? Jag har massa romaner, någon diktsamling och en biografi om Bukowski. Jag kan dock tänka mig att ett tv-program ger onda ögat, han var ingen raring direkt. Men det är lite av charmen också, det skitiga. Vad sades i programmet som skrämde bort dig? Att han slog kvinnor, söp, gick till horor, var typ spelnarkoman och skrev om trailer park-lifestyle? Haha. Jag kommer inte sluta tjata om honom iaf, så en dag kanske du känner för att läsa något. Men sök inte upp honom på youtube, vad du än gör. Då får man verkligen onda ögat. Testa poemhunter.com och sök på honom, där finns några underbara dikter.

2009-11-04 @ 10:57:13
Postat av: snowflake

Jag minn sinte titeln det var kanske bara "Bukowski" rätt och slätt. Är ledig nu och kan inte kolla.

I tv-rpogrammet satt han och sparkade mot sin fru, som satt bredvid i soffan. Sådär som en övertrött, hysterisk unge som inte själv kan lugna ner sig, om du sett det nån gång. Typ en fyraåring. Det var bara det att han var kanske 54...



Men en dag kanske jag ger honom en chans. Det är ju inte så att jag tror att alla konstnärer och författare är trevliga precis.

2009-11-04 @ 14:39:44
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: cecilie - bloggvärldens mest musikfyllda blogg

FRÅGESTUND I BLOGGEN! Kika in och fråga vad du vill! :)

2009-11-04 @ 14:56:44
URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/
Postat av: Maria

Månadens bästa för mig var nog Blodsbunden av Flannery O'Connor. Eller Spiderwick-böckerna.



(Jag månadsrapporterade i min blogg nyligen också.)

2009-11-04 @ 19:20:04
URL: http://www.unt.se/bokbloggen
Postat av: Jimmy Asklund

Bukowski var väldigt speciell. På något sätt måste man i första hand värja sig mot äcklet innan man kan ta itu med språket, men har man tid så är det värt det.

2009-11-06 @ 20:20:43
URL: http://mikropoesi.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

snowflake: Jag tycker du ska ge honom en chans, har också sett det klippet. Men försök att skilja honom från det han skriver, och förbered dig på brutalitet!



Maria: Har inte läst någon av böckerna, men jag såg i din blogg :)



Jimmy Asklund: Vilket äckel? Hehe. Jag vet inte, jag känner inte så. Men så tycker jag heller inte att poesi måste analyseras. Kanske skulle du testa någon av Bukowskis många romaner eller novellsamlingar? Vad läste du nu?

2009-11-10 @ 21:07:16

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback