Litteraturhemtentan från helvetet

Den här veckan har vi en stor hemtenta, i kursen magisk realism. Igår slet jag mitt hår för att komma på "en relevant frågeställning" till en av de lästa texterna, och slutligen gav hårslitandet resultat. Men jag har inte hunnit läsa så mycket som jag önskat, med tanke på annat som också måste göras. Så jag längtar tills hemtentan är inlämnad imorgon, och helgen hägrar. Då ska jag verkligen ta mig tid att läsa. Bokhoras Album ligger ju och suktar. Herta ska få sin beskärda del av uppmärksamheten. Blecktrumman får jag nästan lägga ner, inte ens under tvång (dvs skolan) lyckades jag ta mig in i den. Men kanske plockar jag upp den igen någon gång, i jul eller när en oändlig sträcka tid ligger för mina fötter (jag vet, det händer aldrig).

Läshögarna har växt sig till lockande Mount Everest i min lägenhet, och jag ska försöka bli av med lässtressen som lätt kan uppstå när man läser litteraturvetenskap. Jag ska välja en bok i taget och njuta av den istället. B-uppsatsen kommer visserligen ta upp en del tid, men förmodligen inte stjäla från lästiden ändå. Sedan ska jag dessutom strax kasta mig in i en Joyce Carol Oates. Det var ett tag sedan och det ser jag fram emot. Jag längtar efter läsglädjen, läslugnet och lästiden.

Vad läser ni nu då? Tycker så mycket om att höra det, eftersom det ofta ger nya lästips.

Förresten så ska Lisa på expressen
sluta blogga. Det är en av mina favoritbokbloggare, som jag läst typ varje inlägg av i mer än ett år. Mycket tråkigt.

Kommentarer
Postat av: Magix

Det var så synd med Lisa, även jag har följt henne troget och fått en massa tips av henne! :(



Lycka till med hemtentan och njut av din högar därhemma! Mina har vuxit till sig de med, tror att jag ska hugga in på nyutkomna "Främlingar" av Taichi Yamada nu, tillsammans med mastodontböckerna "En dramatikers dagbok" och "Illusionisten"

Postat av: aida

ja nu när bästa Lisa lägger ner är det av största vikt att du inte gör det..:)



2009-10-29 @ 11:00:56
URL: http://aidahopp.blogspot.com
Postat av: Tekoppen

Just nu läser jag "Sallys söner" av Moa Martinsson och "Arnold" av Emilia Fogelklou. Har dessutom några oläst-projekt ("Orlando" av Virginia Woolf och "Kyssa sammet" av Sarah Waters) som jag tänkte släpa med mig till Venedig imorrn & förhoppningsvis läsa klart där.

2009-10-29 @ 20:55:24
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Paula

Jag har precis kommit igång med Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger.

2009-10-29 @ 21:22:53
URL: http://paulas.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Magix: Ja, jag vet, så himla synd :/ hennes bokblogg är fantastisk. Åh, främlingar har jag inte ens hört talas om, verkar den bra? En dramatikers dagbok trängs även i min läshög (båda delarna) och illusionisten läste jag ju och tyckte mycket om i somras. Börja med den tycker jag, tror den kräver "ensamläsning" (ej parallell-läsning med andra böcker) för att riktigt fastna, just eftersom den är väldigt tjock och mångbottnad på något vis.



aida: Såklart jag inte lägger ner, skulle jag aldrig göra. Mig blir ni inte av med i första taget, haha.



Tekoppen: Martinsson vill jag också läsa. Kanske borde börja med "kvinnor och äppelträd", eller vad tror du? Alla de böcker du har på g att läsa lät ju väldigt lockande, men ännu mer lockande lät Venedig. Ha en underbar resa!



Paula: Jaså, verkar den bra?

2009-10-29 @ 21:35:14
Postat av: Anna

Jag läser "I museets dolda vrår" av Kate Atkinson. Jag gillar stilen och upplägget, men det har varit väldigt mycket annat just nu så tyvärr går det väldigt sakta framåt.

2009-11-01 @ 11:20:00
URL: http://annasbokhylla.blogspot.com

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback