Litteraturvetenskap B

Nu har Litteratur B-kursen sparkat igång, vilket känns roligt även om det blir lite mycket med halvtidsjobb på det. Men det är så värt det och jag hoppas kunna få användning av kursen i framtiden, antingen bara för inspirationens skull eller i något jobbsammanhang - man vet aldrig!

Vi fick välja mellan tre fördjupningar i B-kursen:

Barn- och ungdomslitteratur
Romantisk samhällskritik
Magisk realism

Och eftersom jag känner att detta är en kurs jag läser mest för nöjes skull så valde jag magisk realism. Det känns som ett väldigt intressant ämne att veta mer om. Närmast hägrar lite latinamerikansk litteratur men senare under terminen ska vi även läsa Aprilhäxan av Majgull Axelsson, en bok jag tycker mycket om. Kanske kan den bli något inför B-uppsatsen?

Självklart skriver jag som vanligt om allt jag läser, och självklart ska jag hinna med en massa egen läsning också. Hann jag på A-kursen så hinner jag på B-kursen. Idag har det inte blivit något alls, pga en av de mest flängiga dagarna på länge. Förhoppningsvis lyckas lite lästid smita in imorgon.

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag skulle också ha valt magisk realism om jag hade ställts inför de alternativen. :) När jag pluggade littvet hade vi inga valbara kurser på B, utan det var först på C som de dök upp (och då tog jag barn- och ungdomslitteratur - kommer inte ihåg vad de andra alternativen var).

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Maria: Ja, visst var det ett härligt val med magisk realism? :) men jag skriver om alla böcker vi läser så om det är någon du blir sugen på kan du ju läsa dem ändå! barn- och ungdomslitteratur låter också rätt kul även om jag i ärlighetens namn aldrig läser ungdomsböcker. Var det intressant? vad skrev du din c-uppsats om?

2009-09-03 @ 08:28:34
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: violen

Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf tangerar ju också magisk realism, bara ett tips.

Lyckliga du som har litt vet kurser kvar! Det är ju så intressant, jag läste för 10 år sen.

Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Maria: Jag läste någon delkurs med genusinrikting på C-kursen, handlade ganska mycket om estetik och genus vid förra sekelskiftet(dvs ungefär samma sak som Ebbas senaste bok). Jag valde mellan den och barn- och ungdomslitteraturen.



2009-09-03 @ 16:18:53
URL: http://bokstavlarna.se
Postat av: Pernilla

Ang. Ätardagar! Ska avslöja mina hemligheter i ett inlägg om det i min blogg inom en snar framtid, förhoppningsvis hinner jag ikväll– Kika in…



PS: Vet ju aldrig vart jag ska svara någonstans. I samma blogg som tråden är skriven i, eller i den den som frågar's blogg… Så jag kör i båda!

2009-09-03 @ 16:41:17
URL: http://teatimedarling.blogg.se/
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

violen: åh, vilket bra tips,tack! den läste jag i våras och älskade! ska fundera vidare på att ha den som b-uppsats :) och ja, visst är littvet intressant?



Anna S: Var den delkursen intressant?



2009-09-03 @ 19:55:35
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback