Om författardagböcker och läsfredag


Några av de dagböcker jag gärna vill läsa men som så mycket annat antagligen får vänta tills i sommar. Minst.

Efter en lång dag och ännu längre vecka ska jag nu höja bakgrundsmusiken och läsa. Hela kvällen lång tänker jag läsa och gud vad jag ska njuta av det. Så mycket bloggande blir det inte ikväll.

Däremot har jag ju läst ut Utrop och Man utan minne. Jag tänkte blogga om den förstnämnda imorgon och den andra får eventuellt vänta tills efter bokcirkeln som är nästa helg. Eller är det okej att skriva vad man tycker om en bok även om man inte har bokcirklat om den än?

Ikväll orkar hjärnan inte producera många ord. Istället ska jag spendera tid med Charles Bukowski och en stor kopp med kvällskaffe. Bukowski skriver ju lite dagboksaktigt (just nu läser jag Min oskuld och Pearl Harbour som går att se till höger under "just nu läser jag" (nytt). Det pragmatiska skrivsättet med outtalade undertoner i Bukowskis språk, gör att det hela tiden känns personligt. Detta erkänner jag trots att jag annars är helt emot att folk får för sig att textjaget måste ha någon som helst koppling till verklighetsjaget (och detta ska bloggas mer om kom jag på nu och fick ta bort flera meningar. Det blir ett eget inlägg istället). En bidragande orsak är nog att Bukowskis alter-ego heter Henry Chinaski (likt namn). Men det säger ingenting egentligen. Nåväl, nog om detta. Hursomhelst så är jag sugen på en hel del andra dagböcker. Bland andra Sylvia Plaths, Lars Noréns och Joyce Carol Oates. Det får bli i sommar, som så mycket annat.

Vad läser ni i helgen?

Kommentarer
Postat av: Magix Bokbabbel

JCO:s dagbok är bra och inspirerar till läsning av hennes romaner :)



I helgen läser jag knappast så mycket, imorgon ska jag nämligen på mitt livs första möhippa :D Men nu ikväll har jag tänkt läsa ut Karin Wahlbergs senaste deckare, "Matthandlare Olssons död" (en besvikelse). kanske blir det slöläsning även på söndag :) Ha en skön helg!

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Magix: Ja, jag kan tänka mig det! Jag har läst typ tre Oates hittills tror jag och tror dagboken blir nästa av henne. NÄR är en annan fråga. ;)



Jag kommer iofs inte heller läsa så mkt. Ska ha födelsedagfirande i efterskott och kommer alltså behöva städa, fixa, laga mat, handla osv under dagen. Men på söndag vill jag läsa Ebba Witt-Brattströms Moa Martinson-bok som jag också måste läsa till uppsatsen. Så jag tänkte bli klar med Charles ikväll. Ha en fin helg du med och hoppas att möhippan blir rolig!

2010-04-09 @ 20:45:02

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback