Efterlängtad bokshopping

Snart ska jag haka på Bokhora-Helenas perfekta köpstopp under några månader. Man behöver liksom inte fler böcker när man har hur många som helst olästa. Ändå har jag varit duktig på att inte köpa så mycket böcker nu under sommaren - det hade varit absurt med tanke på mitt låga lästempo (som kommer igång igen, i tell you!). Men innan detta köpstopp träder i kraft så ska jag idag klicka hem en sedan länge efterlängtad adlibris-beställning. Det vet ni också, få saker kan muntra upp som ett rödbrunt paket med vitt snöre om på posten (eller ja, posten finns ju inte längre men ändå).

Detta blir mina nya kompisar. Med tanke på det stundande köpstoppet och mina alltför många olästa böcker som tittar anklagande på mig från hyllorna, så följer en liten motivering till varje bok:





Det borde knappast behövas en förklaring till varför jag är ivrig med att beställa Darling river. Drömfakulteten knockade mig helt, jag var helt svag av fascination när jag läste den och betraktar den idag som en av mina absoluta topp-fem-böcker någonsin. Jag blev inte lika imponerad av Happy Sally, även om den också var helt fantastisk. Det enda som gav den ett sämre betyg i min bok, var väl att den handlade om en simmerska och sådant är jag helt ointresserad av. Men Darling river verkar precis lika vackermörk, bitterljuv och sorgskimrande som Drömfakulteten. Egentligen ville jag beställa den direkt när den kom, men ni vet - förväntningar och yada-yada. Nu är tiden däremot kommen.

Det är min pojkvän som är sugen på Blåbärsmaskinen men jag vill också läsa den. Det är Slas barn som berättar historien om sin pappa. Jag tror att den kan vara riktigt bra.

Inferno av Strindberg är en bok jag tror att jag kommer tycka om. Jag har blivit tipsad om den av flera personer och vill därför självklart läsa den.

Soppor är höstens och vinterns ljuvligheter, men även nu i sommar har det blivit en hel del soppor. Däremot blir det för tjatigt att äta samma hela tiden, och kanske lite för dyrt att alltid köpa knorrs fantastiska färdiga tomatsoppa. Att då ha en bok med 500 soppor att botanisera bland, känns alldeles perfekt.

Sylvia Plaths Glaskupan tog andan ur mig i sin magnifika och starka lågmäldhet. Jag har Plaths dagbok tronandes på vardagsrumsbordet och bläddrar i den ibland, bara för att upptäcka fantastiska formuleringar (vilken sida jag än slår upp). Plaths samlade poesi på originalspråk känns som ett måste. Jag kommer bläddra i den boken på samma sätt som i dagboken och inspireras lika mycket, det är jag nästan säker på.

Vad har ni köpt för böcker på sistone? Har ni läst någon av böckerna ovan?


Kommentarer
Postat av: Helena

Inferno är alldeles makalös! Läste den sista året på gymnasiet men tänker fortfarande ofta på den. Ren och skär paranoia när den är som bäst, ömsom tragikomisk, ömsom poetisk men alltid bra. Och Darling River, ååhh!



Kul att du hakar på förresten! Jag har så många olästa böcker i bokhyllan att det blir lite bokhandelsbesök att rota runt där efter nya böcker...

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Helena: Åh, nu blev jag ännu mer sugen på Inferno! Och darling river vet jag redan att jag kommer älska, behöver inte ens vara rädd att ha för höga förväntningar vilket känns skönt.



Ja det känns kul att haka på. Det blir lite fjantigt att ha så extremt mycket oläst och ändå köpa mer. Och när folk kommer och hälsar på kan det bli lite knäppt. Åh, har du läst den här? säger det och jag får bara generat skaka på huvudet. Oftast.

2010-08-21 @ 22:45:14
Postat av: niclas

du kommer att gilla darling river! jag läser den nu efter att ha köpt den på myrorna för femton kronor. mörk och hemsk, men mjuk på samma gång

2010-08-28 @ 22:29:05
URL: http://noblogsjustbooks.blogspot.com
Postat av: niclas

och just ja: har börjat läsa inferno också. väldigt bra och väldigt knäpp. strindbergs galenskap

2010-08-28 @ 22:30:04
URL: http://noblogsjustbooks.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

niclas: ja det är jag säker på att jag kommer, drömfakulteten är ju min all time favourite-bok! Men jag undrar i mitt stilla sinne vem som skulle sälja darling river för femton kronor! haha. Strindbergsk galenskap gillas också, så det ser jag fram emot. Just nu läser jag en fransk bok som heter No och jag och verkar helt okej.

2010-08-29 @ 09:53:24
Postat av: jennifer,

'darling river' kommer finnas med i min nästa bobeställning. älskar stridsbergs språk. underbar författare.

2010-08-30 @ 14:27:38
URL: http://hellobenjamin.blogg.se/

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback