Författare jag inte läst men nog skulle gilla, del 1



Igår skrev jag om att jag 2011 ska bli året då jag läser många författare jag inte läst tidigare. Det finns mängder av författare som jag ofta tänker att jag vill läsa och som jag verkligen tror att jag kommer gilla. Men sedan rullar tiden på och det blir inte av att jag läser något av personen.

En sådan författare är Virginia Woolf. Det är ett mysterium att jag inte läst något av henne, särskilt som jag läst tre terminer litteraturvetenskap. Men det är inte av pliktkänsla utan av lust som jag vill läsa henne. En modernistisk författare med stream of consciousness, sorg och vackert språk som signum får ju bara inte missas.

Jag skulle kunna tänka mig att inleda min bekantskap med Virginia med lite vadsomhelst egentligen. Hennes dagbok, Mot fyren, Vågorna eller Mrs. Dalloway. Vi får se vad det blir.

Kommentarer
Postat av: Helena

Mot fyren är underbar, tycker du ska satsa på den som förstabok. Läste den på littveten och det är en av de böckerna som verkligen stannat kvar inne i hjärtat. Fantastisk språkmagi, stream of consciousness-style. Läses helst på engelska.

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Helena: Åh det låter verkligen lovande. Dock för otålig för att läsa på engelska men den kanske funkar även på sv? Har du läst vågorna? den har jag nämligen hemma så vore mer praktiskt att börja med den (fast roligare att börja med Mot fyren med tanke på att man då "måste" köpa lite andra böcker också..).

2010-12-10 @ 09:52:19
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Maria

Skulle nog börja med Mrs Dalloway…

2010-12-10 @ 10:22:24
URL: http://twitter.com/#!/QuickSwalling
Postat av: Linnea

Jag ska också ta mig i kragen och läsa Virginia Woolf. Jag är också övertygad om att jag kommer att gilla hennes böcker. Jag ska nog börja med Mrs Dalloway. Har redan läst Timmarna (och sett filmen). :)

2010-12-10 @ 11:28:10
URL: http://www.bokblomma.com
Postat av: Böckerx3

har läst mot fyren och skrev B-uppsats om Mrs. Dalloway. Mycket ångest i den senare, jag fick lite panik faktiskt, men bra är det!

2010-12-10 @ 20:17:44
URL: http://[email protected]
Postat av: Tekoppen

Mina favoriter är Mrs Dalloway, Vågorna och Jacobs rum. Orlando är också bra. Läste inte ni Mot fyren på Littvet A?

2010-12-11 @ 10:29:04
URL: http://tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Maria: Jaså, av ngn särskild anledning? Är den bra? :)



Linnea: Det låter bra! tror hon är en sådan där författare som man kommer undra varför man inte läst tidigare när man väl tar sig i kragen.



Böckerx3: gah, panik lät iofs inte lovande, borde man börja med Mot fyren?



Tekoppen: njaeo den stod ju på littlistan men jag valde att inte läsa allt (det var ju en del att läsa ändå) för att hinna läsa lite självvalt också. men det är dags att ändra på det nu. :)

2010-12-12 @ 23:45:23
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback