Författarjulkalender, lucka 22

Bakom lucka 22 finns: Karolina Ramqvist.



Fördelen med den här julkalendern är att det inte blir sämre med tiden. Jag känner verkligen att jag kan stå för varje författare jag tagit upp och tycker till 100 % att de alla verkligen bör läsas. Så den som vill fylla på sin attläsalista med 24 författare har alltså en del att plocka.



Karolina Ramqvist är så sjukt duktig som författare (och skribent, nota bene). More fire utspelas på Jamaica och handlar om såväl landets baksidor som det fina där. Jag läste ut den på en dag och tyckte med andra ord att den var extremt fascinerande och läsvärd. Det gick inte att släppa den. Flickvännen var
en av de bästa böckerna jag läste under hela förra året. Det har rått väldigt delade meningar om den men jag säger bara – LÄS! Den handlar om sorg och ensamhet, om tristess och oro och rent konkret om en tjej som är tillsammans med en kriminell kille. När svenska pojkar lärde sig dansa har jag inte läst ännu, den är utgiven i sådant där coolt minipocketformat som man läser på tvärsen om ni förstår hur jag menar. Dessutom har jag läst någonstans (hittar dock inte länk nu) att Karolina nu skriver på ännu en roman som jag har för mig skulle handla om Stockholm och 90-tal. Det låter lovande, även det.

Det här är ett omistligt författarskap och jag hoppas att Karolina aldrig slutar producera angeläga och diskussionsvänliga (plus välskrivna) böcker.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback