Författarjulkalender, lucka 8

Bakom dagens lucka finns: Michail Bulgakov.



Det här är en av de få författare i julkalendern som jag faktiskt bara läst en enda bok av men ändå så gärna vill ha med. För den enda boken jag har läst av Bulgakov satte så stora spår. Jag pratar förstås om Mästaren och Margarita.

Den boken är en vansinnesfärd med dialogerna innan Jesus fästes på korses, katter som pratar, spårvagnar som inte hinner bromsa, rysk byråkrati och allmän surrealism i en salig blandning. Det är en sådan där bok som lämnar en med känslan att det inte gör något om man inte fattat allt, för det man väl har tagit in har lämnat sådant intryck.

Nu ser jag att det finns fler böcker av Bulgakov på svenska, så jag tror att jag ska införskaffa någon av dem och fortsätta lära känna hans författarskap. Och låt er inte avskräckas av att det är ryskt och därmed skulle vara omöjligt, för så är det inte. Mästaren och Margarita är den typen av bok som man fastnar i.

Förresten så trodde jag länge att andra halvan av titeln syftade till drinken med ett liknande namn. Men det är alltså ett personnamn, vilket jag kanske borde ha förstått men inte gjorde. Nåväl. Läs den (eller har ni kanske redan gjort det och ruvar på andra Bulgakov-tips?).

Kommentarer
Postat av: Johanna

det vita gardet köpte jag från tradera häromveckan, ligger i fönsterhögen, så den skall jag läsa snarast!

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

härligt, har du läst mästaren & margarita (har för mig jag läste om den i din blogg)?

2010-12-09 @ 08:31:22
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: xiaoxin

Gud va finna födelsedagspresenter hon fått!jag gillar hennes uttrycktminne hehehe


Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback