Har spenderat (överdrivet) mycket tid med bokhyllorna


Bokhyllan på bilden är inte densamma som texten handlar om.

Idag efter en mycket ansträngande tenta, och då jag imorgon behöver plugga till nästa, så kände jag att jag behövde lite lugn. Från början var tanken att läsa. För den varan har jag inte skämts bort med den senaste veckan, direkt. Istället tänkte jag: Aha! Varför inte förverkliga projektet om att alla böcker av samma författare ska stå tillsammans? Och så slet jag ut alla böcker ur alla hyllor och plötsligt var hela soffan full av böcker utan någon som helst ordning.

Nu, många timmar senare, står alla av Klas Östergren tillsammans med varandra, Birro har en egen liten hörna och Selma har nästan ett helt hyllplan. Osv. Moa och Harry Martinson kommer få en alldeles egen vägghylla så småningom så deras alster befinner sig för tillfället i en papperskasse i köket (ovärdigt i know!). Jag skulle så gärna vilja visa bilder men min telefon är kass (och jag tror tomten kommer med en ny) så det går knappt att fota med den längre. Bilder kommer alltså förhoppningsvis i mellandagarna.

Jag sorterar nu mina bokhyllor så att författare har alla sina alster samlade, fast utan bokstavsordning. Gjorde dessutom en egen poesihörna (nästan två hyllplan) och en hörna för fakta- och reportageböcker. Sedan finns det alltid undantag från alla regler eftersom jag är dålig på att hålla en strikt ordning under längre perioder. Jag är för anarkism i bokhyllor. Hur sorterar ni era bokhyllor?

Kommentarer
Postat av: Anna (med näsan i en bok)

Sorterar i bokstavsordning, fast har en egen sektion för poesi och en för faktaböcker. Tyvärr är mina bokhyllor lite utspridda...vill flytta till hus eller större lägenhet så att jag kan få ett bibliotek:)

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Anna: Jaa mina bokhyllor är också utspridda och fler ska det bli! :D men ett bibliotek är även min dröm. nu har jag äntligen fått min drömläsfåtölj, så jag är ett litet steg på vägen mot det där ljuvliga biblioteket...

2010-12-08 @ 23:23:42
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback