Januari blir min dystopimånad



Nu har jag bestämt mig för att ladda upp rejält och ha dystopimånad i januari. Därefter kommer nämligen allt det hektiska igång igen, och dessutom en rolig utmaning här i bloggen, så då kommer jag inte ha tid. Men januari. Då är det grått och kallt och svenskt allvar och då skadar det inte att läsa dystra framtidsvisioner. Jag älskar nämligen dystopier.

I januari ska jag alltså (i princip) bara läsa dystopier. Helst bara, utan undantag. Eftersom det behövs införskaffas lite böcker innan dess så tänkte jag redan nu börja fundera på vilka jag ska läsa. 1984 och Kallocain är två av mina favoritböcker, bägge dystopier. Vet inte om också Clockwork orange-boken räknas till sådan. Att få såpass stora läsupplevelser vore alldeles underbart.

Tänkbara kandidater:

- Du sköna nya värld av Aldous Huxley
- Corpus delicti av Juli Zeh (efter att ha läst om den
hos Bokstävlarna-Anna)
- Oryx & cryke av Margaret Atwood
- Toffs bok av Kalle Dixelius
- Kall feber av Jerker Virdborg (även om jag har för mig att han var med och skrev det där manifestet i DN och att jag då lovade mig själv att aldrig läsa honom eftersom manifestlöftena var så löjliga)
- Enhet av Ninni Holmqvist

Nu behöver jag förstås era tips också. Ge mig alla dystopier ni har, vet jag. Jag behöver alla tips jag kan få, sedan läser jag så många jag hinner i januari och bloggar om det hela här förstås. Muntert blir det kanske inte men tänkvärt räcker långt för mig.

Kommentarer
Postat av: Lisa H

Jag är inte riktigt säker på att jag kan ringa in dystopigenren helt perfekt men jag gillar Vägen av McCarthy! Och såklart Hungerspelstrilogin!

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Lisa: Aha, Vägen har jag ju läst också och tycker om. :) Hungerspelstrilogin har jag fått för mig är skräck/vampyrer/deckare/thriller, har jag fel? kanske borde ge en chans i så fall :D

2010-12-07 @ 09:19:34
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Bokbabbel

Hungerspelstrilogin är absolut åt dystopihållet de också. Bra samling du har här! Ska ta och försöka läsa Corpus Delicti jag, är ju också ett stort dystopifan

2010-12-07 @ 10:04:19
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: anna

The Handmaid's Tale av Margaret Atwood också om du inte redan läst den!

2010-12-07 @ 10:15:47
Postat av: Lisa H

Åhnä, nejdå, ingen skräck eller vampyrer så långt ögat når i Hungerspelen. Läs läs läs! Första boken läser du fort, och då märker du ju om du gillar't :)

2010-12-07 @ 13:40:49
Postat av: Marie

Två är världens bästa böcker nånsin:



http://vaxdukshaftet.wordpress.com/2010/08/25/i-de-sista-tingens-landvagen/

2010-12-07 @ 19:45:25
URL: http://vaxdukshaftet.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

åh tack för alla tips! ska sammanställa dem och börja beställa böcker imorgon. imorgon efter tentan händer visst allt i mitt liv, men ändå. ska nog efter ert tipsande ge hungerspelstrilogin en chans, åtminstone ettan. och lite mer, vi får se. :)

2010-12-07 @ 23:58:33
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: MariaH

Instämmer i att Hungerspelen måste läsas!



The passage är lite åt vampyrhållet, kanske den du tänker på? Men just vampyrbiten är rätt underordnad där

2010-12-08 @ 08:06:10
URL: http://www.mariasbokliv.wordpress.com
Postat av: Mister J

Jag tyckte att "Konkurrens till döds" av Houellebqc var en dystopi. Sedan dess har han nog skrivit ännu fler uttalat dystopiska romaner. Såhär skrev jag någongång i början av 2000-talet när jag just läst "Konkurrens till döds".

Utvidgning av konkurrensens område är en direkt-översättning av en fransk roman som utkom för några år sedan. På svenska kom den att heta "Konkurrens till döds".

Den person som symboliserar arbetaren i dagens alienerade löpandebandet jobb, behöver absolut inte vara killen/tjejen på Mc Donalds som sociologer så ofta påstår. Passar inte den nutida dataprogramutvecklaren bättre som symbolbild? Det anonyma utvecklandet av ett osynligt och helt opersonligt datorprogram. I vilket fall som helst så är det just dataprogramutvecklare som huvudpersonen i "Konkurrens till döds" har som yrke. Han rör sig i en miljö som präglas av upptrissad konkurrens på alla områden. I såväl arbetslivet som i de privata livet.

Den existentiella grunden för livet – valet av värden och ideal och sökande efter mening bortom det själlösa kalkylerandet av effektiva medel för att nå ett visst mål – existerar inte. Istället är det just kalkylerandet av medel för att nå konkurrensfördelar som blivit målet. Och konkurrensen råder överallt, inte minst på det sexuella planet. Somliga äger konkurrensfördelar; (ett snyggt utseende t.ex.) de blir vinnare. Andra blir utkonkurrerade. De blir hänvisade till horor eller onani.

Romanfiguren verkar helst vilja slippa sin sexdrift. Han lever ett ensamt liv. Ingen flickvän eller fru. Inga nära vänner. En i det närmaste upplöst individ skulle jag vilja säga. Tänk er personen i Kjell Höglunds sång "Man vänjer sig". De båda figurerna skulle kunna vara tvillingsjälar även om illusionslösheten och meningslösheten förefaller vara mer utvecklad hos romanfiguren.

Den sympatiska frasen i sången Man vänjer sig: "Det är skönt att våga bli förtvivlad, känna sig verklig" skulle nog romanfiguren heller inte uttala.

Vid ett tillfälle går han till ett snabbköp och bevittnar ett dödsfall, en man dör på golvet i snabbköpet. Han gör inga räddningsförsök, konstaterar bara torrt att mannen dog en banal död.

Mannens död i snabbköpet förefaller lika intressant och angeläget som de matvaror han fyller sin matkorg med. Feminismen avfärdas med en axelryckning som om den vore en dålig poplåt.

Det nyktra, värdeneutrala, iakttagandet av världen tillsammans med det icke precisa – säkert medvetet – dåliga språket skapar en absurd och komisk situation. Jag upptäcker mig själv skratta högt flera gånger när jag läser boken och samtidigt konstaterar jag att det lika gärna kunde kommit tårar. Språket kan inte förklara världen verkar han vilja slå fast. Det verkar heller inte finnas några ambitioner hos honom att göra sitt eget språk "vackert". Boken provocerar, fascinerar, underhåller och skrämmer mig. Samtidigt. Ska ni bara läsa en bok i år så läs Michel Houellebecqs "Konkurrens till döds"

2010-12-08 @ 09:13:14
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

MariaH: OK måste garanterat kolla upp hungerspelen nu när så många har tipsat. :D the passage vill jag läsa fast först när den kommer på svenska, är för lat/stressad för att läsa på engelska frivilligt dessvärre.



Mister J: Oj, vilken härligt lång kommentar du skrev, sånt gillas. Och houellebecq är en av de där författarna som jag vill läsa men det blir aldrig av. Kanske får konkurrens till döds bli den första jag läser av honom, dock kanske inte just under dystopimånaden. Men jag har tänkt ha som motto nästa år att läsa många (för mig) nya författare så han kan bli en av dem. Tack för tipset.

2010-12-08 @ 23:20:16
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Johanna

bradbury - fahrenheit 451, capek - salamanderkriget, burgess - en lust att leva, levin - en vacker dag, boye - kallocain

2010-12-09 @ 00:05:56
URL: http://books-not-blogs.blogspot.com
Postat av: Johanna

saramago - blindheten är jag sjukt pepp på också! finns i tryck i pocket också.

2010-12-09 @ 00:08:53
URL: http://books-not-blogs.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

johanna: åh shit tusen tack för alla tips! kallocain har jag redan läst. blindheten, är det en dystopi? det visste inte jag! ska kollas upp. läs 1984 (orwell) ifall du inte redan har gjort det. den är så sjukt bra.

2010-12-09 @ 08:32:44
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: niclas

läs enhet av ninni holmqvist. den är väl också en dystopisaga, som utspelar sig i sverige. skillnaden mellan den och många av de som har nämnts är att den är väldigt lättläst. men ändå bra

2010-12-13 @ 08:35:47
URL: http://noblogsjustbooks.blogspot.com
Postat av: Johanna

ok, huruvida blindheten är en dystopi eller ej är väl kanske en definitionsfråga. men den passar garanterat in i temat.



sen har du ju kazuo ishiguro's never let me go som även den ligger i min massiva fönsterhög. jag kanske också borde köra dystopimånad..? fast planerad läsning gör mig mest opepp så jag låter nog bli.

2010-12-13 @ 20:17:18
URL: http://books-not-blogs.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

niclas: ja den stod med i min lista med de jag vill läsa. :)



johanna: tack för dina tips, ovärdeliga! du kan ju läsa en och annan dystopi i januari ifall du känner för det men utan måsten, så slipper du planerad läsning men får ändå i dig en behövlig dystopidos.

2010-12-16 @ 22:27:24
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback