Läsåret 2010

Jag har bestämt mig för att vänta tills efter nyår med att publicera de 15 bästa böckerna jag läst i år (har dock redan bestämt med vånda vilka jag skulle välja). Men en sammanfattning av mitt läsår kan vara på sin plats, såhär mitt i natten efter att jag läst ikapp mig i min googlereader och fyllt vill-läsa-listan med en massa tips från andra bokbloggar.

Totalt antal lästa böcker:
57 stycken, och så håller jag på med Roberto Bolanos De vilda detektiverna men det verkar som att den blir utläst på andra sidan årsskiftet.

Allmän kommentar kring min läsning under 2010: Jag har läst färre böcker än andra år, men det beror på att året på gott och ont varit väldigt händelserikt. Det blir nog mer läst nästa år, åtminstone känns det så nu eftersom jag är i ett riktigt läsflow. Dock känner jag ingen press att läsa mer eller mindre – jag vidhåller att läsning ska vara lustfyllt. I år var året då jag upptäckte de svenska 30-talsförfattarna, tack vare min fördjupningskurs i littvet kandidatkursen i våras och de författarna ser jag fram emot att läsa mer av. 2010 har varit ett bra läsår med många guldkorn. Jag är inte mycket för statistik och sådant och kan på rak arm säga att det har blivit mycket svenskt och mycket kvinnligt i år – men nöjer mig med att konstatera att det är så mitt läsande ser ut just nu och det är fint så tycker jag.

Om mitt bloggår 2010:  I år var året då jag fortsatt på min poesiutmaning som jag startade i september i fjol (läs en diktsamling i månaden, avdramatisera poesin) men först i slutet av året har jag börjat läsa poesi på riktigt igen. Den utmaningen följer med in i nästa år. I år var också året då jag arrangerade tegelstensutmaningen som fick många deltagare (roligt!) och som eventuellt kommer repriseras någon gång längre fram för den som orkar. Det har varit ett bra och roligt bloggår och jag tror att nästa blir minst lika bra (med tanke på den idébok jag numera har för bloggen som svämmar över av idéer).

En bok jag blev besviken på: Johannes Anyurus Skulle jag dö under andra himlar var en stor besvikelse.

En bok som överraskade mig positivt:
Nog misstänkte jag att Oksanen skulle vara precis min kopp te men Utrensning förvånade mig ändå i sin mindblowing-effekt (så! bra!).

Den absolut bästa boken jag läst i år:
Darling river av Sara Stridsberg.

Några författare jag upptäckt under 2010 och vill läsa mer av:
Stina Aronson, Moa Martinson, Harry Martinson, Eyvind Johnson, Agnes von Krusenstjerna, Jessica Kolterjahn, Sofi Oksanen, Patti Smith (som jag dock lyssnat på länge men inte läst), Birgitta Stenberg och Sture Dahlström.

Precis efter nyår kommer alltså ett inlägg med det allra bästa av året som gått, läsmässigt. Och dessutom tänkte jag berätta om mina litterära nyårslöften inför 2011. För sådana har jag också förstås. Hur har ert läsår sett ut?

Kommentarer
Postat av: Metta

Gott nytt år på dig!

Postat av: Ebba

I år har jag läst mer än någonsin. Jag har läst massor poesi (Karlfedlt är min favorit) och upptäckt min favoritförfattare (Pär Lagerkvist). Jag har läst allt av honom nu :) Har köpt minst 20 böcker i år, och läst de flesta, jag häller på att skapa ett bibliotek i mitt rum.

Den bästa boken jag har läst i år är " Mitt namn är röd" av Orhan Pamuk, en riktig tegelsten, men det var värt det. Jag har fortsatt att föra läsdagbok, så jag kan hålla koll och komma ihåg vad jag har läst i år om 10 år. Tror att jag har läst ungefär en bok i veckan om jag räknar ut ett medel, så det är jag nöjd med.



Jag upptäckte din blogg här om dagen, gillar den mycket. Jag har letat efter en litteraturblogg ett tag, så jag är glad att jag har hittat en bra!

Gott nytt år!

2010-12-31 @ 15:20:29

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback