Blädderrapport: Cornelis, Stå aldrig still, Hughes

För någon vecka sedan hade jag lite strötid (eller ja - egentligen inte med tanke på mardrömstentan på fredag) och satte mig en stund på Medisbibblan. Där gick jag raka vägen till poesihyllorna och blädderläste i olika böcker, i en av fåtöljerna där.

Bland annat läste jag en hel del i Dikter av Cornelis Vreeswijk. Det var någon dikt som kändes sådär poetiskt ny och glimrade till. Men annars var det rätt tråkiga rim, mycket utropstecken och inte speciellt engagerande alls faktiskt. Jag blev förvånad, eftersom Cornelis är en av mina hjältar, tills jag kom på att just sådär är ju faktiskt hans låttexter. De är utropstecken-aktiga, lite humoristiska emellanåt och förstås samhällskritiska. Men de gör sig bättre som låttexter, kände jag, och valde därför att inte låna hem boken. Jag nöjer mig med att lyssna på Cornelis i ipoden.

Jag läste också många dikter i en bok av Ted Hughes. Egentligen blev jag nyfiken på honom mest för att han var gift med magiska Sylvia Plath. Det var en av hans senare diktsamlingar jag bläddrade i, från 90-talet. Den verkade handla mycket om just Sylvia, om jag inte tolkade in för mycket. Har någon läst tidigare alster av honom?

För ett tag sedan lånade min käresta Stå aldrig still, som är en samlingsvolym med intervjuer och recensioner gällande Thåström. Även han, precis som Cornelis, har en alldeles särskilt gudalik position i min värld. Det är en tjock och innehållsrik bok, som lämpar sig bäst för just bläddrande. Jag läste en del intervjuer och fick några skratt. Gamla Ebba-recensioner från 1979 intresserar mig inte lika mycket, men det är en bok jag gärna haft hemma. Som bibliobok hann man inte riktigt ge den en rättvis uppmärksamhetsdos.

Jag fick med mig en hel del poesi från Medisbiblioteket. Men nu är det tyvärr så i den bistra verkligheten, att tentan i idéhistoria på fredag måste gå före allt. Nelly Sachs, Catharina Gripenberg & company får vänta tills fredag kväll. Just nu ska jag fördjupa mig i Platon, Aristoteles, Cicero, grekiska tragediförfattare och annat. Tyvärr inte lika spännande, men nödvändigt. Att läsa om hur skriften kom till var dock ganska intressant. Man kan åtminstone låtsas.

Vad läser ni i helgen?

Kommentarer
Postat av: Rödluvan

Sådär lagom innan helgen har jag lyckats påbörja en hel hög med böcker utan att faktiskt sätta mig in i någon av dem. Förmodligen kommer jag läsa ut en BOATS-bok som inte engagerar mig alls egentligen (en förklaring till varför kommer i bloggen sen) och sedan ska jag nog försöka ge "Den allvarsamma leken" all den uppmärksamhet jag känner att den förtjänar.

Postat av: Tekoppen

"Birthday Letters" av Hughes handlar ju uttryckligen om Sylvia och är ganska bra om jag minns rätt.

2010-11-06 @ 20:50:44
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot,com
Postat av: Anna

Jag har börjat läsa "Disgrace" av J.M. Coetzee, som ett led i ett skolarbete och meningen är alltså att det ska bli en ordentlig analys kring boken sen också, när den är utläst och genomfunderad. Gillar den mycket hittills, språket alltså! Ack. Igår eftermiddag började jag läsa Barbara Voors "Mina döttrars systrar", hade den liggande här hemma oläst och jag hade inget bättre för mig. Jag är glad, för jag är positivt överraskad faktiskt. Tycker helt klart om den, läser säkert ut den nu i veckan. Det var min bokhelg, det :)

2010-11-07 @ 20:17:43
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Rödluvan: Åh, den allvarsamma leken är helt fantastisk, hoppas att du gillar den! Hjalmar är en av mina favoritförfattare. :)



Tekoppen: Aha, den var det ja! Jag tyckte den verkade lite långtråkig men så var jag då också precis på väg att gå så jag gav den garanterat inte sin förtjänade uppmärksamhetsdos. :)



Anna: Det är alltså Onåd? Jag gillade den inte så mycket faktiskt men kanske läste den vid fel tillfälle.. Mina döttrars systrar tyckte jag också om när jag läste den. Låter som en fin bokhelg :)

2010-11-10 @ 09:19:34
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback