Bokenkät deluxe à la Bokbabbel - del II

Här kommer mina svar på andra delen av Bokbabbels superenkät. Mina svar på första delen finns att läsa här.

26. Favoritkokbok?
Jag är ingen kokboksperson direkt. Kan ärligt talat inte minnas när jag senast lagade mat från ett recept. Någon gång har jag fått recept av mamma som jag sedan vid ett tillfälle lagat till, men annars har matlagningsvurmen som svept över landet inte drabbat mig alls. Visserligen äger jag ett par-tre kokböcker, men jag använder dem aldrig så det vore fel att kalla dem favoriter.
27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Jag börjar bli tjatig känner jag, men Darling river var ruggigt inspirerande. Jag fick lust att själv skriva, skriva, skriva. Sorgvackert och mörkljust, som Sara gör. Jag blev väldigt inspirerad av Aronsons Feberboken också och sparade ivrigt på citat under läsningens gång. Boken om Sally (dvs Kvinnor och äppelträd samt Sallys söner av Moa M) måste förstås nämnas. Halva min vår ägnades åt att dissekera den - och ändå blev den inte sämre. Det är nog få böcker förunnat. Dessutom inspirerade den till att läsa fler böcker av samma slag och från samma tidsepok.
28. Favoritlässnacks?
Jordnötter är en av mina laster och den funkar bra med läsning, förutsatt att nötterna inte är för oljiga. Det måste vara något snacks som går att äta med en hand och liksom lite i taget. Godis blir för kladdigt. En stor kopp kaffe är annars den perfekta drycken till läsning, tycker jag.
29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Jag nämner två sådana fall: 1. Den femte sanningen av Doris Lessing. Jag hade läst så mycket gott om den i bokbloggar och t. om någon gång blivit personligt tipsad om den om jag inte minns fel. Och så var den så inte-jag, och så tråkig att jag var tvungen att bryta efter ungefär 150 sidor. Anklagande stirrar den nu på mig från bokhyllan, så jag får antingen göra mig av med den eller läsa ut. Men om den fortsätter i samma anda så lutar det åt det första. 2. Bönbok för en vän av Joan Didion är en annan bok jag såg mycket fram emot men inte läste ut. För det första hade jag hört extremt mycket fint om Ett år av magiskt tänkande (som jag fortfarande inte läst) och för det andra om just Bönbok för en vän. Jag tyckte den var oengagerande och lite trist, så jag lade ner den till min bokcirkels stora förtret.
30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Oj, det varierar ju från gång till gång. Jag varken lyssnar blint på kritikerna eller är anti dem. Jag läser gärna vad de tycker. Ibland håller jag med, andra gånger inte. Ofta hittar jag böcker jag blir sugen på att läsa genom att läsa recensioner.
31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Jag tror på att säga som man tycker oavsett om man gillar eller ogillar en bok. Men jag försöker nyansera det oavsett vilket intryck jag fått. Om det inte är så att boken är en av de bästa jag någonsin läst eller vice versa, för då ser jag ingen anledning att släta ut. Däremot läser jag, som jag nyligen skrev om, mest böcker jag på förhand tror kommer falla mig i smaken (av naturliga skäl).
32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Hm, jag läser ju bara på svenska typ, även om jag kan engelska och italienska. Så förmodligen skulle jag inte orka ta min lata hjärna och läsa boken på detta språk ändå, vilket gör hela svaret halvt meningslöst. Men jag väljer franska. Jag kunde det en gång i tiden, kan det inte längre. Först ut skulle Francoise Sagans självbiografi Toxique vara.
33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Jag har faktiskt ingen aning nu på rak arm. Men Stephen Kings noveller skrämde slag på mig när jag var i 12-årsåldern. Och likaså någon bok av Richard Fuchs som stod i föräldrarnas bokhylla och där en tjej blir gravid med en häst, så hennes barn föds med hästhuvud. Det var djupt traumatiserande för en 12-åring (eller för vemsomhelst). Grundtanken i boken var väl fin, men njäe.
34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Precis som Kafka på jobbet (som numera övervunnit sin rädsla) har jag aldrig vågat påbörja Det av Stephen King. Dels är jag av naturen livrädd för clowner - det fejkade leendet som sitter kvar även om de gråter, ni vet - och dels läser jag ju typ aldrig skräckböcker längre. Det är nog ett faktum att clownskräckisen aldrig kommer bli läst av just mig.
35. Favoritpoet?
Oj, svårt. Men jag rabblar de favoriter jag kommer på: Lukas Moodysson, Sylvia Plath, Charles Bukowski, Bob Hansson, Per-Eric Söder och säkert många som jag inte kommer på nu. Plus en massa författare och musiker som skriver poetiskt och som jag därför klassar som poeter.
36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
I vanliga fall inga alls (ev enstaka kurslitteratur) men nu - massor av poesi! I vanliga fall köper jag alla mina böcker.
37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Eftersom jag aldrig lånar bibblanböcker så vet jag inte, men gjorde jag det så skulle det nog bli ofta.
38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Detta är i princip en omöjlig fråga för mig att besvara. Jag glömmer nämligen ofta bort namn på fiktiva karaktärer, är inte typen som skulle kunna referera till en karaktär i Hustvedts Vad jag älskade eftersom jag bara har suddiga minnen av boken. De karaktärer jag minns är de mest osympatiska, eftersom de gör starkast intryck (genom att chockera ell liknande). T. ex glömmer jag aldrig Humbert Humbert, Patrick Bateman eller Hank Chinaski även om ingen av dem direkt är en favoritfiktivkaraktär om man säger så. Så mitt svar är att jag inte vet. Pippi Långstrump kanske (och hur fantasifullt kändes det)?
39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Av samma anledning som i fråga 38, är detta i princip en omöjlig fråga för mig att svara på.
40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Den jag är mest sugen på att läsa just då, jag läser inte enklare/svårare böcker på semestern eller så. Däremot lider jag som jag skrivit tidigare om av packa-för-mycket-åkomman. Jag läser ofta ganska lite på semestrar och läser aldrig ut allt jag packat med mig. Men jag gillar ändå att ha mycket att välja på beroende på sinnesstämning.
41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Jag är aldrig utan att läsa men i våras hade jag någon månad som var helt utan skönlitteratur. Jag kände mig inte som mig själv kan jag säga, och kom sedan igång igen snabbt som blixten!
42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Jag avslutar aldrig böcker som inte faller mig i smaken (om de inte är recensions-ex), så det är en del. Bönbok för en vän, Den femte sanningen för att nämna bara några. BOATS-böcker läser jag aldrig längre men när jag gjorde det hade jag svårt att avsluta dem för att de var övermänskligt hemska.
43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Jag är likadan i pluggande och läsande - jag gillar när det är lite bakgrundsljud. Perfekta pluggplatsen för mig är ett halvfullt café, där man hör lite sorl och slammer. Total tystnad funkar inte alls för mig när jag ska koncentrera mig. Medan jag läser lyssnar jag gärna på musik eller så. Alltså distraheras jag inte lätt, annat än av mina egna tankar.
44. Bästa filmatisering av bok?
Oj, jag kommer inte på någon. Kalle och chokladfabriken är en kandidat.
45. Sämsta filmatisering av bok?
Ingen aning!
46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Någon gång handlade jag nog för 1200 på Akademibokhandeln när jag precis hade fått månadens pengar. Det blev en del att släpa. Sedan gjorde jag av med mycket på förra årets bokbord också. Kanske var det lika bra att jag inte gick i år.
47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Varför skulle man göra det? Låter knäppt! Jag skummar aldrig böcker förutom extremt tråkiga partier.
48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Om den är dålig så slutar jag mitt i, eller om något annat dyker upp så händer det också ibland att jag liksom glömmer en bok.
49. Har du dina böcker organiserade?
Nej, inte alls faktiskt. Förutom att alla Charles Bukowski-böcker står tillsammans och alla klassiker ur Delfins klassikerserie står tillsammans. I övrigt råder kaos.
50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
De jag inte gillat lägger jag ner i min port, så att de kan glädja någon annan. De jag ännu inte läst eller läst och gillat behåller jag.
51. Finns det böcker du undviker?
Deckare, thrillers, science fiction, självhjälpsböcker, populärpsykologi.
52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Ser att jag väljer samma som Bokbabbel här, antagligen för att den lästs nyligen men Jorden de ärvde av Björn af Kleen gjorde mig verkligen arg. Jag blev rätt arg och provocerad av Marie Söderqvists Status också.
53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Mästaren och Margarita trodde jag verkligen inte att jag skulle gilla. Nu ser jag den som en av mina favoritböcker.
54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Man utan minne av Nicole Krauss och Mannen i mina drömmar av Curtis Sittenfeld. Jag hade höga förväntningar på bägge böckerna, och bägge föll riktigt platt.
55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Oplanerad läsning. Alltså en bok man inte bestämt i förväg att man ska läsa och inte måste läsa av någon anledning.


Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback