Om att samla bokcitat



Ofta - väldigt ofta ska sägas - när jag läser en bok så tänker jag: Åh vilket fint citat. Det måste jag skriva upp. Enda gången jag faktiskt skrivit upp citat på en fin liten sidolapp är förstås under läsningen av Darling river. Och när jag läste Martina Lowdens Allt så strök jag under passager som jag gillade extra mycket i boken. Och i Feberboken av Stina Aronson vek jag väl in ett och annat hörn där jag hittade extra vackra citat. Men förutom det så är jag en väldigt dålig citatsamlare.

Nu läser jag till exempel Oppositionspartiet av Gun-Britt Sundström. Boken ska få en egen text här under helgen, men jag kan ta den som exempel. Det är en bra bok, men ingen som jag kommer bläddra i för inspiration förmodligen. Det är en bok jag läser, gillar, bloggar om och sedan resolut ställer in i hyllan. Alltså skulle här vika-in-hörn-metoden inte tjäna mycket till – eftersom jag förmodligen inte skulle hitta citaten igen. Ändå finns det ett och annat som jag gärna skulle dela med mig av här och som representerar boken bra.

Jag har ibland funderat på att skaffa en citatbok. Typ en smidig liten skrivbok där man slänger in citat när man stöter på  dem. Problemen hopar sig dock:

1. Hur ska man komma ihåg att ha med sig skrivboken (jag läser ofta på tunnelbanan och liknande)?
2. Hur ska man orka ta fram den när man väl läser, dessutom hitta en penna OCH skriva upp citatet? Det säger sig självt att läsflowet effektivt undanröjs om man ska göra allt det där innan man får läsa vidare.
3. Hur ska man orka släpa runt på citatboken?

Jag misstänker att jag skulle leta upp en riktigt fin skrivbok och köpa den, för att därefter skriva upp två citat. Sedan skulle den bli liggande i mitt köksskåp tills jag en dag om tre år hittade den och tänkte: Åh, det här var ju en bra idé. För att sedan göra om precis samma procedur.

Men jag vet att många bokbloggare slinker in med ett och annat citat i bokrecensionerna. Och då undrar jag - vad har ni för teknik för att göra citatsamlandet så smidigt som möjligt?

Kommentarer
Postat av: Bokbabbel

Jag har ett tunt Moleskine-häfte där jag skriver in fina citat ibland. Fösöker koma ihåg sidnumret (är relativt bra på det), annars kan man skriva upp sidnumret på en lap eller - ve och fasa - vika hundöron för att komma ihåg stället. Jag rekommenderar ett citathäfte, det är underbart att få bläddra i!

Postat av: Anneli

Jag har också en liten mini-Moleskine som alltid ligger i väskan. Om jag har glömt den brukar jag helt enkelt skriva upp citatet i mobilen för att sen föra in det i anteckningsboken på hemmaplan. :)

2010-11-18 @ 09:11:06
Postat av: Chrissan - sockerblomman

Jag skulle med behöva en bra liten notbok för att samla de små fina orden man finner när man läser. Dessa moleskine verkar vara perfekta... blir nog en sådan till jul för mig.

2010-11-18 @ 09:59:54
URL: http://sixlives.de
Postat av: lovisa

GodmorgoN:)

2010-11-18 @ 10:31:52
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Stj

Jag viker automatiskt ett hundöra (det lättaste och snabbaste, men också det mest elakaste man kan göra mot en bok, kan tyckas) eller märker ut sidan med citatet på något annat lämpligt sätt, med till exempel ett kvitto, när jag känner att jag har funnit ett citat som jag vill skriva ner.

Sedan när jag har läst färdigt boken bläddrar jag tillbaka och ser om det var något citat att spara, då skriver jag ner det i en bok, eller om jag har ändrat mig angående citatet, då skiter jag i det.

2010-11-18 @ 11:00:02
URL: http://ofbooksandbirds.blogspot.com
Postat av: Tekoppen

Jag sätter små färggranna postitremsorm och sedan skriver jag av in i datorn när boken är färdigläst.

2010-11-18 @ 11:09:12
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot,com
Postat av: Rödluvan

Jag skriver inte upp citaten alls, men som många andra markerar jag speciella passager med att vika ett hundöra i nedre hörnet. Jag kollar faktiskt ganska ofta på böckerna i hyllan, tar fram en slumpmässig och läser om de markerade citaten, som ett slags kvalitetstid med mina böcker.



Om du vill ha dem uppskrivna skulle jag nog rekommendera att du tar för vana att markera citaten på lämpligt sätt under läsning, och sen gör det till en ritual att skriva upp dem i en fin skrivbok som du slipper släpa med dig överallt:D

2010-11-18 @ 17:15:30
URL: http://gripande.blogspot.com
Postat av: Trille

Ta en bild av citatet med mobilen som du säkert som alla andra alltid bär med dig, det tar bara några sekunder av din läsning och när du sen har tid kan du skriva ner dem i en bok eller på datorn.

2010-11-18 @ 18:23:58
Postat av: Anna (Bokstävlarna)

Det borde finnas någon smidig iphone/android-app tycker jag, där man kunde scanna in citaten och spara dem i en snygg mapp. kan ingen utveckla en sån, tack? :)



(Jag antecknar mina citat i den anteckningsbok jag har för att hålla reda på läslistor, vill-läsa-listor och bloggrelaterade saker)

2010-11-18 @ 22:35:48
URL: http://bokstavlarna.wordpress.com
Postat av: Ann-Sofie på OOOF bok

och jag TÄNKER att jag ska skriva ner citaten och sen gör jag aldrig det. Fast jag är inte ledsen för det.

2010-11-20 @ 15:48:58
URL: http://www.ooofbok.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Bokbabbel: Jag kan tänka mig att det är underbart, det kommer jag märka inom kort. ;)



Anneli: Det lät också som en smart metod!



Chrissan: Låter bra, det. Så glömmer man inte pärlor till citat som man annars kanske aldrig mer skulle lyckas hitta.



Stj: Den metoden tänker jag också anamma, på så sätt behöver man inte stoppa läsflowet heller.



Tekoppen: Det lät ambitiöst! Jag gillar med din blogg (bland annat) att du ofta har med citat. Det var t. ex citaten i inlägget om Nässlorna blomma som gjorde mig väldigt sugen på att läsa. Det kan vara svårt att beskriva någons språk/sätt att skriva med ord. Då talar ett citat desto tydligare.



Rödluvan: Ja, det är precis den metoden jag tänker anamma nu! Vad fint förresten att du har kvalitetstid med dina böcker. Själv har jag så många olästa så jag brukar plocka ut en bok ur hyllan och tänka "ah den här ser lovande ut", haha. Men jag funderar på att införa ett mega-köpstopp nästa år och istället läsa de jag faktiskt har hemma olästa. Vi får se hur det går.



Trille: Det skulle nog inte bli av att mobilfota för mig, annars var det ett väldigt bra förslag. Jag får stå ut med nedre-hörn-hundöron i böckerna istället.



Anna S: Ja, jag har ingen iphone men en sådan app lät väldigt bra! Du får höra av dig till apple och pitcha förslaget.;) Jag kör på din linje, med en blogg-, citat- och listbok. Den blir nog härlig att bläddra i.



Ann-Sofie: Haha, vilken tur att du inte är ledsen. Jag har inte heller lidit så mkt av det men tycker ändå det kan vara kul att samla citat. :)

2010-11-21 @ 11:30:24
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Kafka på jobbet

Lösningen är enkel. Hundöron, understrykningar och kommentarer i marginalen. Japp, man får göra så!

2010-11-22 @ 08:09:28
URL: http://www.kafkapajobbet.se
Postat av: Creutz

Överstrykningspenna i närheten. Ständigt en överstrykningspenna i närheten!

2010-11-23 @ 23:44:08
URL: http://literature-connoisseur.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Kafka på jobbet: Haha :)



Creutz: Nej, överstrykningspenna passar nog inte mig ändå. :P

2010-11-25 @ 17:41:20
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback