Bokbloggarmöte 1: Bokbabbel

Framöver kommer jag att någon gång i veckan publicera en intervju med en bokbloggare. Detta för att litegrann lyfta fram personen bakom bloggen, men också så att man vet varför man bör läsa just den personens blogg. Först ut är den eminenta Bokbabbel.

Hej Jessica a.k.a Bokbabbel a.k.a jeslunds! Hur länge har du bokbloggat?
Sedan maj 2005, så det blir snart sex år (jisses!). Tiden går fort så man har roligt :) Fast jag hade några mindre aktiva perioder, riktigt aktivt och regelbundet har jag bloggat sedan 2008.

Vad är det roligaste med att ha en bokblogg?
Att få höra till den übertrevliga bokbloggosfären. Alla kommentarer, allt twittrande, alla boktips, att få träffa människorna IRL. Och att få ha en kanal där jag får utlopp för allt mitt boknördande.

Vad gör du när blogginspirationen tryter (om den någonsin gör det)?
Det gör den emellanåt, då kollar jag oftast på bokrelaterade bilder på nätet, det brukar ge upphov till ett eller annat blogginlägg.

Läser du själv många bokbloggar?
Jajamen, tror att jag har kring 50 bokbloggar i min länklista för tillfället, vissa läser jag naturligtvis mer noggrant och regelbundet men det blir definitivt en hel del läst också på den fronten.

Skulle du säga att bokbabbel har någon nisch, och i så fall vilken?
Nja, det tycker jag inte, förutom mina två skämtsamma Converse+bok och finsk design+bok-nischer då. Jag försöker varva recensioner med lättsamma och boknördiga inlägg, en mix jag personligen trivs väldigt bra med.

Vilken typ av böcker läser du INTE?
Även om jag försöker förkovra mig med faktaböcker eller biografier ibland blir det så gott som alltid skönlitteratur, deckare och "vanliga romaner". Science fiction är inte min grej, ej heller självhjälpsböcker eller BOATS.

Har du någonsin drabbats av lässtress (dvs när man har alldeles för många böcker att läsa, recensionsexemplaren ligger på hög och man samtidigt vill läsa för att man älskar det, utan stress)? Hur hanterar du det?
Jodå, när bokhögarna når mig till axlarna och jag försöker pussla ihop recensionsdatum med bibliotekets lånedatum, då kan lässtressen falla på. Då försöker jag påminna mig själv om att det trots allt handlar om min allra käraste hobby och inget "värre". Och så läser jag oftast den tunnaste/mest snabblästa boken i högen för att känna att jag kommer igång.

Vem är din favoritförfattare (och ja, du får säga flera)?
Det där beror ju lite på humör, men Jenny Diski, Gillian Flynn, Malin Kivelä och Jhumpa Lahiri är några stora favoriter.

Planerar du någonsin din läsning?
Inför resor och längre veckoslut på landet/båten - absolut, annars inte. Eller jo, jag kanske sneglar på böckerna i hyllan och funderar över vilken bok jag ska läsa till näst, men det är ingen riktig planering, det kan ändra utan att jag tar någon större panik.

Vad läser du just nu?
Den av Johanna L så hypade "Jellicoe Road", min planerade påskläsning som äntligen anlände :P

Du är känd för att ha en vurm för Converse-skor (något jag verkligen kan känna igen mig i). Hur många par Converse äger du?
Haha, det är rätt knäppt faktiskt hur "känd" min Converse-vurm har blivit med tanke på att den inte är äldre än ett drygt år. Men idag äger jag fyra par, två högskaftade och två lågskaftade.

Jag råkar känna till att du även skriver själv och har haft lyxen att vara på en skrivarkurs med Monika Fagerholm som lärare. Berätta gärna något om ditt eget skrivande och om hur kursen var.

Jag har gått två skrivarkurser med Monika, och sedan februari går jag även den tvååriga skrivarutbildningen Litterärt skapande där jag faktiskt fick Monika som min handledare. Underbart! Jag har alltid, parallellt med mitt läsande, haft en önskan om att skriva själv, och det är härligt att få göra det så här "på riktigt" nu! Fast än så länge är det nog mest flera Pocket Shop-häften fulla med textfragment och kortare texter än någon riktig Roman eller Novellsamling.

Vad gör du för att finna inspiration i ditt eget skrivande?
Ja det var en bra fråga. Bläddrar i mitt skrivhäfte, försöker att inte tänka så mycket, bara låta det komma. Tänker tillbaka på saker/känslor som berört mig på sätt eller annat.

Vad gör du när du inte läser böcker eller bloggar?
Jobbar i bokhandeln, har dåligt samvete över att jag ännu inte lyckats ta min examen, hänger med Mr Bokbabbel och planerar vårt septemberbröllop, drömmer om resor, klickar runt i nätbokhandeln, försöker gå på gym, tittar på tv-serier, läser inredningstidningar...

Och slutligen, vilken bokblogg förutom din egen vill du allrahelst tipsa om?
Naturligtvis kan jag inte välja bara en, så det får bli... fem! Bokhora, Dark Places, Calliope Books, Fiktiviteter och Bokstävlarna.

Kommentarer
Postat av: Böckerx3

Kul! :D

Postat av: Böckerx3

Kul! :D

2011-04-30 @ 11:37:47
URL: http://bockerbockerbocker.blogspot.com
Postat av: Calliope

Så kul med bokbloggarmöte! Ser fram emot att läsa fler sådana :)

2011-04-30 @ 15:56:21
URL: http://www.calliope-books.blogspot.com
Postat av: Anna (Bokstävlarna)

Vilken bra intervju!

Och kul att äntligen få veta hur många par converse som döljer sig idet bokbabbelska hemmet. ;)

2011-04-30 @ 16:28:35
URL: http://bokstavlarna.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Böckerx3: Ja eller hur! Vill du också vara med?



Calliope: Det dyker upp ett under helgen igen. :)



Anna: Roligt att du gillar intervjun och jag gillade också att veta antalet converse! Själv äger jag fyra par just nu men slängde nyligen ett par och funderar på två par till under våren. Man tycker att converse-vurmen borde ha släppt efter tretton år men icke. :D

2011-05-03 @ 09:16:58
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Anna (Bokstävlarna)

Själv äger jag för tillfället inte ett enda par (!), trots att jag själv är en converse-kramare av rang. Men ska köpa ett nytt par så snart jag kan bestämma mig för färg och utförande, det känns inte helt rätt utan ett par i skohyllan. ;)

2011-05-03 @ 17:36:20
URL: http://bokstavlarna.wordpress.com

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback