Fler nya bekantskaper från den senaste tiden


För någon dryg vecka sedan så smet jag in på ett antikvariat här på Kungsholmen. Det är något med just antikvariat som gör köplusten/manin än värre/bättre (beroende på hur man ser det, för det är ju faktiskt hemskt roligt med nya böcker). Kanske har det att göra med förgänglighetstanken, som förstås bara är en ursäkt egentligen. Men ni vet, tanken om att boken kanske inte går att få tag på om man inte slår till just precis nu. Den tanken är mer främmande i en vanlig boklåda då man vet att den bok man suktar efter förmodligen inte kommer ta slut inom den närmaste tiden, varför det ofta är oförsvarbart att inhandla den när man nästan är pank osv osv.

Nåväl. Dessa böcker syns på bilden ovan och fick följa med hem:

Grupp 66 - verkar vara en antologi med debutanter från 1966. Det verkar väldigt lovande när man bläddrar lite.

Moa Martinson i egen sak - ett urval av Moas noveller, kåserier, artiklar och brev kan man knappast leva utan, eller vad säger ni?

Olof Lagercrantz dagbok - det har stått mycket intressant om Olof i tidningarna under den senaste tiden. Nu har ju hans dagbok getts ut på nytt och den är jag nyfiken på att läsa. Men först nöjer jag mig med denna tunna, lite äldre variant.

Helvetets kretsar av Justo Jorge - stark & fint formulerad poesi, såvitt jag kunnat bedöma av mina bläddringar.

Kommentarer
Postat av: Ausgeist

Roligt med en sann bokmal!


Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback