Boklördag 6: Olaglig poesi en masse


The outlaw bible of american poetry är verkligen en skitcool antologi full av amerikansk underground-poesi. Nåväl, allt är inte direkt underground längre. Men det är en massa beatpoeter, både sådana man inte har hört talas om och välkända namn som Ginsberg. Boken innehåller även en mängd andra poeter (vad sägs om Patti Smith till exempel). Det kan ifrågasättas hur pass outlaw de är, men boken är härlig att bläddra i och läsa en dikt här och där. Vår katt är också väldigt förtjust i boken, som ni kan se (katten rusade upp på bordet och ställde sig och nosade i boken innan jag ens han få fram kameran).

Kommentarer
Postat av: Eli

Oh, det där känns ju nästan som en bok som man vill ha bara för att ha den ;) Jag har inte läst så mycket beatpoeter överhuvudtaget, och inte mycket amerikansk poesi alls. Men poesi är jag ju insnöad på i övrigt, så det kanske är tid att bättra sig...

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Eli: Ja det är så med många böcker för min del. :D den här boken ger en bra översikt, du kanske hittar poeter som du blir sugen på att läsa mer av i den. :)

2011-02-25 @ 16:46:53
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Calix

En relativt okänd figur var Tuli Kupferberg, han dog i somras 87 år gammal

Han sa bl.a.

Enough me talking about myself, now you talk about myself



Finns han med i boken?

2011-03-03 @ 10:41:35
URL: http://foliea3.blogspot.com/

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback