Det är svårt att skriva bra om kärlek

Det är svårt att skriva bra om kärlek. Idag tipsar jag om några böcker jag tycker lyckas med det.

Så är det alltså alla hjärtans dag idag. Den som brukar kallas för Hallmark-kortens högtid. Man kan vara kritisk mot den här högtiden, orsaken till varför den uppkommit och så kan man ju tycka att det är bättre att vara kärleksfull mot sina nära och kära varje dag. Att det inte ska behövas en specifik dag. Hursomhelst så vill jag ta tillfället i akt och tipsa om lite icke-klyschiga, annorlunda böcker som handlar om kärlek och lyckas behandla ämnet på ett bra sätt:

Mig äger ingen av Åsa Lindeborg är en roman som handlar om en pappa som kanske gjorde mycket fel. Ändå genomsyras boken av en fin kärlek till pappan tycker jag.

Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg för att Hjalmar är Hjalmar och boken är så bra.

Kärlekens historia av Nicole Krauss är ett läsmåste. Jag har läst att vissa blivit besvikna på den så jag ska inte överhypa för att riskera att förstöra någons läsupplevelse. Sätter därför punkt här.

Flickvännen av Karolina Ramqvist beskriver en isärslitande och själsdödande kärlek.

Feberboken av Stina Aronson handlar om en febrig kärlek på avstånd och i en svunnen 1930-talstid.

Vilka är era kärleksfavoriter?

Kommentarer
Postat av: agnes

när jag läste kärlekens historia tog det himla lång tid innan jag förstod hur den var uppbyggd men det gjorde mig ingenting eftersom texten i sig var så fantastisk.

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

agnes: ja, visst är den!

2011-02-25 @ 17:02:38
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback