Stillhet längst inne i böckerna

En hög med poesi (Sonja Åkesson, Aleksander Wat, Märta Tikkanen & en antologi med motståndsdikter) + alla hjärtans dag-rosor från min kärlek + kaffekopp.

Trots att jag gillar Övervintring (en roman baserad på Sylvia Plaths sista tid i livet), trots att jag borde skolläsa Montaignes essäer och Shakespeares En midsommarnatts dröm, trots att ett lovande recensionsexemplar damp ner på hallmattan idag – så tänker jag göra något osedvanligt lyxigt.

Efter några tuffa och energikrävande dagar och efter att ha städat hela kvällen trots sjukkänslor, så har jag plockat fram lite poesi och gjort en stor kanna kaffe i kaffepresson (ja, jag dricker kaffe även på kvällen). Ska nu sätta mig i soffhörnet med någon lugn musik i bakgrunden – kanske Anna Ternheim, Laleh eller Ola Magnell – och poesinjuta. Det är det som är så fint med läsning, tycker jag, att man kan gå upp i den och finna ro. Därför blir jag alltid förvånad när folk omkring mig frågar hur jag kan ha ro att läsa. Jag får ro av böckerna och behöver inte ha det innan. Ro att titta på tv har jag däremot nästan noll av. Man är olika helt enkelt.

Hoppas att ni har haft en fin kväll och läser något bra ni också.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback