Vilken vinkling ska jag ha på magisteruppsatsen?

I höst är det dags för mig att skriva magisteruppsats i litteraturvetenskap, så det är alltså ett tag kvar. Dock är det redan nu dags att börja tänka på vad uppsatsen ska handla om. Jag tänker, med erfarenhet av andra uppsatser, att det nog är bäst att välja en bok jag verkligen älskar. Boken ska liksom läsas x antal gånger och man ska orka ägna en oändlig mängd tid åt den (och författaren).

Min spontana tanke var: Ge mig mer Moa Martinson! Efter att ha skrivit kandidatuppsatsen om Kvinnor och äppelträd och Sallys söner har jag fått mersmak. Så antingen ägnar jag mig åt en/ett par av hennes böcker eller kanske någon generell tendens i hennes litteratur. Mer troligt är att jag skriver min magisteruppsats om Darling river av Sara Stridsberg – den bok jag kanske tjatat mest om i den här bloggen det senaste året och den författare jag tjatat mest om de senaste ca tre åren.

Jag har mailat läraren att jag antingen vill skriva om Moa eller Saras senast. Men jag skrev inget om ett konkret ämne, så förhoppningsvis får jag lite betänketid. Och nu är problemet att jag inte alls vet vad jag vill undersöka i Darling river. Genusperspektiv är jag osugen på, men annars är jag öppen för det mesta. Har ni några förslag, så säg gärna till. Självklart fortsätter jag berätta om mina tankar kring magisteruppsatsen när det närmar sig.

Kommentarer
Postat av: Kafka på jobbet

Som medälskare av Darling River måste jag säga att det var valet av miljöer som stämningsskapare som gjorde det för mig. Kasten mellan öknen och den leriga strandkanten och apburen och bilen på väg och horans hemliga rum. Går det att göra något på det månne? Snacka om att jag vill läsa din uppsats när den är färdig i vilket fall som helst!

Postat av: PJ

Vart studerar du? Jag har tänkt att studera litteraturvetenskap efter gymnasiet och har funderat (lite) på vilket universitet jag ska välja, vilket kanske inte är så svårt, men ändå.

2011-02-15 @ 19:01:26
URL: http://penningjord.blogspot.com/
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Kafka: Ja, det har du rätt i. Man skulle kunna undersöka hur miljöerna - och där tog det stopp. Jag funderar vidare och ska boka in idébolla-möte med handledaren men miljöerna kan absolut vara något att undersöka närmare. Och självklart får du läsa uppsatsen om du vill!



PJ: På sthlms universitet. Det är väldigt bra, kan rekommenderas. :) & gällande litteraturvetenskap så är det helt underbart, go for it säger jag!

2011-02-18 @ 17:10:05
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback