Boklördag#2: Pryd ditt hem med älskade författare

Jag har flera gånger nämnt i förbifarten att jag har en hel del författare hemma på väggarna. Jag ska ge ett smakprov, men vill börja med en liten förklaring. Jag har väldigt svårt för hem som är stilrena och avskalade – jag kan förstå att andra vill bo så, men själv jag motsatsen. Det ska vara bilder och böcker överallt helst. Jag gillar att ha det personligt hemma för att trivas. Därför har jag och min käresta väggarna fulla av bilder och tavlor. Det ska kännas som en kreativ oas här hemma. Detta bara som en förklaring, för jag tror många tycker att man bör ha två tavlor per vägg och inte mer. Alla resonerar som sagt olika.

För övrigt är det så härligt att ha alla sina favoriter uppsatta på väggarna, blandat med fina konstverk och citat.


1. Ovan finns bland annat Astrid Lindgren, Sylvia Plath, Marguerite Duras, Hjalmar Söderberg, Bob Hansson, Carl-Johan Vallgren, Francoise Sagan, Cornelis Vreeswijk, Charles Bukowski, Thåström och en del fina konstverk.


2. En inzoomning på en del av väggen ovan.


3. Väggen här ovanför innehåller framför allt konst samt något bokomslag jag skrivit ut. Men även Michail Bulgakov har sin plats här.


4. Liten inzoomning av den väggen. Här ser vi en bild av Basquiat, Bulgakov, anar Amélie från Montmartre och inramat finns också en bild som Patti Smith har gjort.


5. Här är skrivbordet, med skrivmaskin och en massa böcker av Moa och Harry Martinson. På väggen ovanför syns till exempel Sture Dahlström, Moa Martinson, August Strindberg, Dan Turéll, Patti Smith, Harry Martinson, Charles Baudelaire, Bukowski (igen) och Paul Andersson. Alla är inte favoriter till mig personligen, men i så fall till min käresta (men ni kanske förstår vem som gärna vill ha Moa på väggen).


6. Inzoomning av tavlan.

Vad tycker ni om dessa kaotiska och färgstarka väggprydnader? På mig har de en lugnande effekt i alla fall. Och med detta avslutar jag boklördagen för denna gång. Den kommer tillbaka om en månad igen. Om någon mot förmodan inte har fått nog kan den läsa förra månadens boklördag-inlägg: Om klassiker och kanon, förslag på teman för bokmässan, mina tankar kring Never let me go, en fin skrivbok, Andy Warhol-citat, tips på poesiantologi och lite bokpepp. Klicka bara på februari i arkivet här intill så hittar ni alla inlägg.

Kommentarer
Postat av: Vixxtoria

Himla inspirerande omgivning, tycker jag! (Och så undrar jag varför jag gjort mig av med alla mina skrivmaskiner. Jag har haft 3 gamla tröskverk, och 2 elektriska, och allihop har sedan länge rest till skrivmaskinshimlen...)

Postat av: Lina

Jättefint!

2011-03-19 @ 23:21:05
Postat av: Malin

Häftigt! Skulle nog också kunna ha det så! Riktig inspiration på väggarna :)

2011-03-20 @ 16:25:28
URL: http://malinthewriter.wordpress.com
Postat av: Bokbabbel

Vad trevligt att du bjuder på bilder av ditt hem! Vårt hem är definitivt inte avskalat, det ser mina böcker och ljuslyktor till, men särskilt mycket tavlor och grejer på väggarna har vi inte. Främst för att vi inte är så kreativa av oss, men också för att jag lätt känner att sådant som funkar hos andra bara ser rörigt ut hemma hos oss

2011-03-21 @ 17:31:03
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Vixxtoria: Vad kul att du tycker det är inspirerande. :) Skrivmaskiner ska man akta sig för att göra sig av med, hehe. Själv har jag aldrig haft någon...



Lina: Tack. :)



Malin: Ja det är verkligen inspirerande att sitta vid skrivbordet med den utsikten.



Bokbabbel: Jag förstår hur du menar, ibland kan jag känna för att skala av det litegrann bara men samtidigt är det mysigt. :)

2011-03-22 @ 19:26:00
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Ebba

Det ser fint ut :( jag har också Francoise Sagan på min vägg, med ett fint citat av henne under:

" The one thing that I regret is that I will never have time to read all the books I want to read".

Tycker att det kan passa dig det med :)

2011-03-22 @ 19:35:29
Postat av: Emma

Vilken fin idé! Vill nästan kopiera ;)

2011-03-29 @ 13:58:54
URL: http://youreonlydreaming.blogspot.com/

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback