En allra-bästa-lista

Lyran manar till att benämna de bästa böckerna inom olika genrer. Jag vet att detta kommer bli stört omöjligt om jag inte, precis som Böcker böcker böcker, har inställningen att mitt svar är det som känns bäst just nu. Detta är alltså ingen gälleriallevighet-lista utan de jag tycker är bäst just i den här stunden.

Bästa bilderboken: Oj, vad svårt. Visserligen läser jag kursen Barn- & ungdomslitteratur II just nu men den har inte riktigt kommit igång än. Dock minns jag att jag älskade böckerna i Elsa Beskows böcker när jag var liten. Och Pettsson-bilderna (även om jag tyckte böckerna var lite trista) för det var så mycket detaljer att titta på i bilderna däri.

Bästa kapitelboken: De flesta böcker är väl kapitelböcker om jag inte missförstått begreppet. I så fall väljer jag just nu (men kanske inte imorgon) Efter honom syndafloden av Per Planhammar som jag nyligen läst ut.

Bästa ungdomsboken: Jag är dålig på att läsa ungdomsböcker men väljer Hon går genom tavlan ut ur bilden av underbara Johanna Nilsson.

Bästa deckaren: Jag har läst kanske tre deckare i mitt liv och inte gillat någon av dem, så jag passar den här frågan.

Bästa skräck/spänningsromanen: I mina yngre tonår var jag lite hooked på Stephen King en kort period och gillade då novellsamlingen Mardrömmar. Sådär läskigbra. Och sen hade jag någon bok av Alfred Hitchcock som heter Brott. Den var spännande. Nuförtiden läser jag inte skräckböcker heller.

Bästa dystopin: Åh, jag hade ju dystopitemaläsning i januari och läste då flera bra, men den allra bästa jag läst i dystopiväg är 1984 av George Orwell.

Bästa självbiografin: Åh, jag kommer inte på någon.

Bästa kärleksromanen: Den allvarsamma leken (Söderberg) och Kärlekens historia (Krauss).

Bästa arbetarskildringen: Kvinnor och äppelträd samt Sallys söner av Moa Martinson (uppenbart svar va?).

Bästa uppväxtskildringen: Nu var det 1914 av Eyvind Johnson kan uppfattas som en torr bok men jag tycker den säger mycket i små gester och på så sätt väver fram en uppväxt på ett väldigt gripande sätt. Och så Alakoskis Svinalängorna.

Bästa svenska samtida: Darling river av Sara Stridsberg.

Bästa svenska klassikern: Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf.

Bästa klassikern: Madame Bovary av Gustave Flaubert och Glaskupan av Sylvia Plath.

Bästa romanserien: Jag har inte läst någon romanserie såvitt jag vet.

Bästa chick-litten: Numera har jag tröttnat på chick-litt-böcker men när jag var inne på sådana så tyckte jag om flera böcker av Marian Keyes (Vattenmelonen och En oväntad semester minns jag särskilt).

Bästa nobelpristagaren: Selma Lagerlöf och förmodligen Harry Martinson (fast honom har jag inte läst tillräckligt av än. Men det kommer, var så säkra!).

Bästa vampyrboken: Ingen aning.

Bästa grafiska romanen: Tråkigt, men ingen aning här heller då jag inte läser grafiska romaner (borde jag? Vilken?).

Bästa poesisamlingen: Det spelar ingen roll var blixtarna slår ner av Lukas Moodysson och På diabilderna är huvudet proppfullt av lycka av Catharina Gripenberg.

Bästa novellsamlingen: Ingen hör hemma här mer än du av Miranda July.

Bästa dramat: Har inte läst i manusformat men Den ömhet jag är värd av Peter Birro. Och Medealand av (guess who) Sara Stridsberg.

Kommentarer
Postat av: Lyran

Glaskupan borde jag verkligen läsa om, har bara vaga minnen av att jag gillade för mycket länge sedan.

Postat av: AnnCharlott

Jag har också varit tveksam till grafiska romaner, och nu är jag lite osäker på var(om) man drar gränsen mellan grafisk roman och serieroman, men det finns faktiskt en del intressanta böcker i den genren/genrerna. Black Hole av Charles Burns är en, liksom Husfrid av Alison Bechdel. Och Ankomsten av årets Almapristagare är en alldeles fantastisk bok, en berättelse enbart i bilder, men ändå så stark och talande.

2011-03-30 @ 16:57:41
URL: http://bokstavligt.blogspot.com/
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Lyran: Ja, den är otroligt bra.



AnnCharlott: Ok jag ska kolla upp tipsen, tack så mycket! :)

2011-04-03 @ 20:20:45
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback