Hemtenta i litterär tolkningsteori + resten av terminen


Litteraturvetenskapsvarning utfärdas på detta inlägg.

Puh, nu är tentan i delkursen Introduktion till litterär tolkningsteori inlämnad. Jag fick boka av alla planer i helgen och bara gräva ner mig i namn som Habermas, Heidegger, Dilthey och andra. Ofta är texterna man behandlar på den här nivån väldigt meta kan jag uppfatta, och det ger en känsla att man befinner sig en bit bort från det man faktiskt älskar med ämnet – böckerna, of course. Samtidigt är det på sätt och vis intressant att se vad dessa olika teoretiker genom tiderna har tyckt om lämpliga förhållningssätt till en text.
En del tycker att man inte alls ska ta hänsyn till författaren bakom ett verk, medan andra anser att man bör försöka placera in sig i subjektets kontext och därifrån tolka texten. Ja ni hör ju själva, redan nu blir det snårigt formulerat. Men nu är tentan inlämnad och det dröjer ett tag till nästa.

Under återstoden av terminen kommer jag läsa två delkurser: Barn- och ungdomslitteratur II och Att läsa och tolka litteraturens klassiker C. Faktum är att jag egentligen inte är sådär superintresserad av barn- och ungdomslitteratur (förutom Astrid så klart!) men när jag har lusläst litteraturlistan så blir jag ändå lockad. Under våren kommer jag få gräva ner mig i såväl Tove Jansson och Alice i underlandet som Pippi Långstrump och Huckleberry finn. Det kan nog bli fint. I klassikerkursen kommer vi att läsa Emily Dickinson, Mallarmé, Goethe och även där Alice i underlandet samt spegellandet.

Nog med litteraturvetenskapsnörderi för stunden. Jag hoppas att det inte tråkade ut er fullständigt. Ikväll ska jag glömma allt vad skolan heter och städa lite istället.

Kommentarer
Postat av: Sara

Oj vad svårt det låter, man tror inte att det finns så mycket bakom en text! Hur skriver man en sån tenta? låter intressant,vad vill läraren att du ska kunna efter kursen?

2012-02-05 @ 23:21:30

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback