Jenny Forsbergs snälla turné på besök:

Jenny Forsberg har skrivit boken Den snälla företagaren och nu besöker hon Ord och inga visor på sin bloggturné.3

 

Vad vinner man på att vara en snäll företagare – och vad har du själv vunnit på det?


Om du som företagare är hjälpsam och omtänksam mot din omgivning kommer du att skaffa dig en ”fanclub” av folk som gillar dig och det du gör. Inte bara nöjda kunder utan även samarbetspartners och andra i ditt nätverk kommer att sprida ditt namn vidare och rekommendera dig till andra. På så sätt ger det snälla företagandet mer affärer, vilket förstås gör företaget mer framgångsrikt. Ett bra sätt att bygga nätverk som jag själv använder mig av är att om det finns en person jag vill lära känna så tänker jag ”Hur kan jag vara snäll mot den här personen?” Ett sätt kan helt enkelt vara att höra av sig och fråga om man får bjuda på lunch.


Vad driver du för företag och vilka skillnader har du märkt sedan du börjat vara en snäll företagare?


Jag driver soloföretaget Klartext, där jag som språkkonsult i svenska hjälper företag och myndigheter att skapa begripliga texter.

Jag har svårt att se några direkta skillnader – förhoppningsvis har jag alltid varit en snäll företagare :-) Men i och med mitt arbete med boken har jag nog blivit ännu snällare – nu är jag så medveten om att det är det snälla företagandet som jag ska sträva efter. Jag märker även att många som läser boken, eller som jag pratar med om det snälla företagandet, blir mer medvetna och att vi automatiskt blir snällare mot varandra och andra. Det allra bästa med snällhet är nämligen att det smittar! Så om jag är en snäll företagare blir omgivningen snällare – både mot mig och mot andra. Och det är riktigt roligt att befinna sig i en omgivning där folk är snälla!


Hur kom du på idén till boken?


Att skriva en företagarhandbok hade jag funderat på i flera år. Samtidigt retade jag mig på att det finns en nidbild av att en företagare är någon som går över lik för att få igenom sina affärer. Jag tycker inte att det stämmer. Och så en dag insåg jag att jag kunde kombinera de här två idéerna. Resultatet blev boken Den snälla företagaren.


Vad läser du för bok just nu? Och vilken bok vill du helst tipsa om?


Just nu läser jag Bombyx av Anne Rambach. En otroligt välskriven och dessutom välöversatt deckare. Annars tipsar jag gärna om en bok som jag nämner i Den snälla företagaren, nämligen Lyckans verktyg av Sonya Lyubomirsky. I den får man lära sig hur man gör för att bli lyckligare. Och till skillnad från de allra flesta andra självhjälpsböcker så är varenda litet råd och tips i boken vetenskapligt belagt – utan att boken blir det minsta tungläst. Det är riktigt bra gjort!


Vad gör du helst när du inte ägnar dig åt ditt företagande?


Tränar, läser (helst skönlitteratur och allra helst i badkaret), skriver, lagar och äter god mat, fikar och odlar växter på balkongen.


Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback