Nedstörtad ängel av Per-Olov Engquist

Detta är en väldigt tunn liten bok som ändå på ett sätt rymmer så mycket. I början känns den väldigt flummig ochsammanhangslös (och inte på det där härliga sättet..). Den är dock ganska intressant. Det känns som att det författaren berättar om är gripet ur verkligheten. Dels berättar han om hur man i början av 1900-talet (och självklart även innan dess) hade utställningar och cirkusar som reste runt med "monster". Alltså människor som på något sät var vanskapta. Han berättar då speciellt om en person som föddes med två huvuden (i USA). Dels ett manshuvud som satt fast direkt på kroppen som på en vanlig människa. Sedan växte ut från detta huvud ett kvinnohuvud. Detta berättar han om, och även ett par som hans känner.. de hade en dotter och valde sedan att ta hand om även en kille som blev som deras son, fram till den dagen då han dödade sin stysyster. Ja, ni hajar. Det är dock inte så mycket runt detta. Boken är väldigt tunn och går snabbt att läsa ut, ändå finns den kvar på något sätt i själen.

Den känns väldigt sympatisk på något sätt.. god jul förresten, hihi. Så skönt att detinte är snö, YIIHAA., fast det kanske bara är jag som är kronisk snöhatare? någon? jag bara sitter här hos mina föräldrar och njuter av att inte behöva se snö (peppar-peppar-ta-i-trä).,,

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback