Fem personer du möter i himlen av Mitch Albom

Åh, vilken vacker bok. Bara storyn fascinerar mig, hur författaren har kommit på denna rena, enkla fantastiska grundplott.

Det handlar om den gamle vaktmästaren Eddie, 82 år gammal (tror jag det var). Han jobbar på ett nöjesfält. Håller koll på att alla åkattraktioner fungerar som de ska och vet hur allt ska fixas. Så dör han i en olycka, alldeles i början av boken. Och kommer till himlen, men där är inte alls som han har tänkt sig. Han får veta att han har fem personer att möta först och främst (vad som därefter ska komma att hända vet han inte). Personer som har påverkat hans liv på ett eller annat sätt, ibland utan att han själv ens vetat om det.

Banal historia, kan det låta som, men den är inte banal på något sätt. Det är en sådan historiaman inte riktigt kan sätta ord på (eller jo det kan man uppenbarligen), men som fastnar i själen. Varvat med dessa personer han möter i himlen, får man veta saker om hans liv. Hans pappa, familj, kärlek. När han var i kriget och skadade benet och andra saker.

Kan även rekommendera en annan bok av samma författare, "tisdagarna med Morrie" (har skrivit om den tidigare i denna blogg).

Kommentarer
Postat av: Malwa

Ja, visst är den underbar! Och tänkvärd! Och med ett oväntat slut. :-)

Postat av: Johanna/bokidioten

jag gillade också de bägge två!

2007-04-23 @ 22:34:16
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Balderelle

Nice site, cool background. toni.

2008-08-27 @ 12:09:20
URL: http://balderelle.blogspot.com

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback