Drömfakulteten av Sara Stridsberg

Valerie Solanas är ett barn av Dorothy som askar överallt och inte är särskilt bra på något hon företar sig. Valerie Solanas är ett barn som vill bli president och forskare men som kysser drogerna välkomna och skjuter Andy Warhol.

Den här boken är så fantastisk, men det tycker jag antagligen också mest för att jag när en sådan stark kärlek till språket. För språket är vad som GÖR den här boken. Gillar man inte språket så gillar man inte boken och jag tror inte att språket är ett sådant som alla gillar. Men jag älskar det.

Vi följer berättaren som pratar med Valerie. Valerie som ung och Valerie som döende på ett socialfallshotell någonstans där ingen bryr sig om henne. Och Valerie mittemellan som hänger i The Factory med Andy Warhol och knarkar med Cosmo girl i skumma parker. Som suger av män för att få en gratistur i deras bil.

Den här boken berörde mig och inspirerade mig som få andra.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback