Dårskaper i Brooklyn av Paul Auster

En man har precis tillfrisknat från lungcancer. Han är skild från sin fru, bråkar med sin dotter och flyttar till Brooklyn som en ensam och ganska tråkig man. Han anar inte hur hans liv ska gestalta sig bara en kort tid senare.

Han träffar på sin brorson Tom som en gång i tiden var en lovande student men som nu jobbar i ett antikvariat och har blivit fet. Där jobbar också den excentriske Harry. Och så är det den perfekta mamman som Tom är besatt av. Och Aurora som har försvunnit med en frikyrklig man. Och många andra personer som snurrar runt varandras vardag i en bok som är skriven med ett fantastiskt språk!

Den berörde mig mycket. Boken innehåller en hel del inflikade intressanta anekdoter och kuriosa. Brooklynmiljön är hela tiden närvarande i läsningen, till den grad att jag nästan känner för att åka dit och kolla läget!

Huvudpersonen är utåt sett en ganska tragisk karaktär. Sanningen är dock en annan, man tycker om honom som läsare. En helt fantastisk bok som jag sent ska glömma.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback